Hysteriets anatomi. En diagnose af Jenny Nyströms "Konvalescenten"

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Hysteriets anatomi. En diagnose af Jenny Nyströms "Konvalescenten". / Jensen, Mette Bøgh.

I: Konsthistorisk Tidskrift, Bind 88, Nr. 2, SKON 1604569, 2019, s. 59-79.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Jensen, Mette Bøgh. / Hysteriets anatomi. En diagnose af Jenny Nyströms "Konvalescenten". I: Konsthistorisk Tidskrift. 2019 ; Bind 88, Nr. 2. s. 59-79.

Bibtex

@article{73cd76d2784746518c449e5d85d8ea91,
title = "Hysteriets anatomi. En diagnose af Jenny Nystr{\"o}ms {"}Konvalescenten{"}",
abstract = "I 1884 malede Jenny Nystr{\"o}m billedet Konvalescenten forestillende en syg og en rask pige, der er placeret i det samme rum. V{\ae}rket er langt fra det eneste v{\ae}rk i perioden af en syg pige, idet flere europ{\ae}iske kunstnere besk{\ae}ftigede sig med dette motiv, heraf flere nordiske kunstnere, men Nystr{\"o}m v{\ae}rk er slet ikke s{\aa} kendt, som eksempelvis v{\ae}rker af Christian Krohg, Edvard Munch og Helene Schjerfbeck. Dette kan bl.a. skyldes, at v{\ae}rket traditionelt set er blevet tolket som et eksempel p{\aa}, hvordan Nystr{\"o}m l{\ae}ner sig op ad det franske salonmaleri og dets faible for sentimentale emner, og dermed er det ikke blevet anset for at v{\ae}re et banebrydende eller nyskabende v{\ae}rk. En af artiklens teser er, at Nystr{\"o}ms v{\ae}rk adskiller sig fra hovedparten af de {\o}vrige nordiske v{\ae}rker og ikke er en skildring af eksempelvis en tuberkul{\o}s pige, men at v{\ae}rket i stedet er inspireret af det omfattende fotografiske materiale, der blev produceret af s{\aa}kaldte hysteriske kvinder p{\aa} sindssygehospitalet H{\^o}pital de la Salp{\^e}tri{\`e}re i Paris.",
author = "Jensen, {Mette B{\o}gh}",
year = "2019",
doi = "10.1080/00233609.2019.1604569",
language = "Dansk",
volume = "88",
pages = "59--79",
journal = "Konsthistorisk Tidskrift",
issn = "0023-3609",
publisher = "Routledge",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hysteriets anatomi. En diagnose af Jenny Nyströms "Konvalescenten"

AU - Jensen, Mette Bøgh

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - I 1884 malede Jenny Nyström billedet Konvalescenten forestillende en syg og en rask pige, der er placeret i det samme rum. Værket er langt fra det eneste værk i perioden af en syg pige, idet flere europæiske kunstnere beskæftigede sig med dette motiv, heraf flere nordiske kunstnere, men Nyström værk er slet ikke så kendt, som eksempelvis værker af Christian Krohg, Edvard Munch og Helene Schjerfbeck. Dette kan bl.a. skyldes, at værket traditionelt set er blevet tolket som et eksempel på, hvordan Nyström læner sig op ad det franske salonmaleri og dets faible for sentimentale emner, og dermed er det ikke blevet anset for at være et banebrydende eller nyskabende værk. En af artiklens teser er, at Nyströms værk adskiller sig fra hovedparten af de øvrige nordiske værker og ikke er en skildring af eksempelvis en tuberkuløs pige, men at værket i stedet er inspireret af det omfattende fotografiske materiale, der blev produceret af såkaldte hysteriske kvinder på sindssygehospitalet Hôpital de la Salpêtrière i Paris.

AB - I 1884 malede Jenny Nyström billedet Konvalescenten forestillende en syg og en rask pige, der er placeret i det samme rum. Værket er langt fra det eneste værk i perioden af en syg pige, idet flere europæiske kunstnere beskæftigede sig med dette motiv, heraf flere nordiske kunstnere, men Nyström værk er slet ikke så kendt, som eksempelvis værker af Christian Krohg, Edvard Munch og Helene Schjerfbeck. Dette kan bl.a. skyldes, at værket traditionelt set er blevet tolket som et eksempel på, hvordan Nyström læner sig op ad det franske salonmaleri og dets faible for sentimentale emner, og dermed er det ikke blevet anset for at være et banebrydende eller nyskabende værk. En af artiklens teser er, at Nyströms værk adskiller sig fra hovedparten af de øvrige nordiske værker og ikke er en skildring af eksempelvis en tuberkuløs pige, men at værket i stedet er inspireret af det omfattende fotografiske materiale, der blev produceret af såkaldte hysteriske kvinder på sindssygehospitalet Hôpital de la Salpêtrière i Paris.

U2 - 10.1080/00233609.2019.1604569

DO - 10.1080/00233609.2019.1604569

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 88

SP - 59

EP - 79

JO - Konsthistorisk Tidskrift

JF - Konsthistorisk Tidskrift

SN - 0023-3609

IS - 2

M1 - SKON 1604569

ER -