Hysteriets anatomi. En diagnose af Jenny Nyströms "Konvalescenten"

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I 1884 malede Jenny Nyström billedet Konvalescenten forestillende en syg og en rask pige, der er placeret i det samme rum. Værket er langt fra det eneste værk i perioden af en syg pige, idet flere europæiske kunstnere beskæftigede sig med dette motiv, heraf flere nordiske kunstnere, men Nyström værk er slet ikke så kendt, som eksempelvis værker af Christian Krohg, Edvard Munch og Helene Schjerfbeck. Dette kan bl.a. skyldes, at værket traditionelt set er blevet tolket som et eksempel på, hvordan Nyström læner sig op ad det franske salonmaleri og dets faible for sentimentale emner, og dermed er det ikke blevet anset for at være et banebrydende eller nyskabende værk. En af artiklens teser er, at Nyströms værk adskiller sig fra hovedparten af de øvrige nordiske værker og ikke er en skildring af eksempelvis en tuberkuløs pige, men at værket i stedet er inspireret af det omfattende fotografiske materiale, der blev produceret af såkaldte hysteriske kvinder på sindssygehospitalet Hôpital de la Salpêtrière i Paris.
OriginalsprogDansk
ArtikelnummerSKON 1604569
TidsskriftKonsthistorisk Tidskrift
ISSN0023-3609
DOI
StatusUdgivet - 15 apr. 2019

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 151426761