TY - RPRT
T1 - Hvilke erfaringer har sygeplejersker med kommunikation, der understøtter den ortopædkirurgiske patients sundhedskompetence?
AU - Nielsen, Susanne Nygaard
PY - 2017/6
Y1 - 2017/6
N2 - Resumé
Baggrund: I dagens sundhedsvæsen stilles patienter over for stigende mængde kompleks
sundhedsinformation. Litteraturen påpeger, at forbedring af patientens sundhedskompetence
involverer patientinddragelse. Studier viser, at sygeplejersker mangler viden om, eller
overestimerer patienters sundhedskompetence
Formål: At undersøge sygeplejerskers erfaring med kommunikation, der antages at
understøtte den ortopædkirurgiske patients sundhedskompetence
Metode: Kvalitativ semistruktureret interviewundersøgelse af fem sygeplejersker i to
ortopædkirurgiske hospitalsafdelinger. Tre fremkomne temaer er analyseret ved hjælp af
kvalitativ indholdsanalyse inspireret af Graneheim & Lundman
Resultater: Der kommunikeres primært ud fra tolkning af det nonverbale sprog, der ikke
eksplicit valideres hos patienten. Korte patientforløb, fagforståelse, magt og kultur synes at
vanskeliggøre kommunikation, der styrker sundhedskompetence
Konklusion: Kendskab til sundhedskompetencebegrebet er minimalt, og den kommunikative
praksis fremstår i høj grad informationsstyret. Styrket sundhedskompetence kræver forbedring
af sygeplejerskers kommunikationsfærdigheder og viden om begrebets implikationer i klinisk
praksis
AB - Resumé
Baggrund: I dagens sundhedsvæsen stilles patienter over for stigende mængde kompleks
sundhedsinformation. Litteraturen påpeger, at forbedring af patientens sundhedskompetence
involverer patientinddragelse. Studier viser, at sygeplejersker mangler viden om, eller
overestimerer patienters sundhedskompetence
Formål: At undersøge sygeplejerskers erfaring med kommunikation, der antages at
understøtte den ortopædkirurgiske patients sundhedskompetence
Metode: Kvalitativ semistruktureret interviewundersøgelse af fem sygeplejersker i to
ortopædkirurgiske hospitalsafdelinger. Tre fremkomne temaer er analyseret ved hjælp af
kvalitativ indholdsanalyse inspireret af Graneheim & Lundman
Resultater: Der kommunikeres primært ud fra tolkning af det nonverbale sprog, der ikke
eksplicit valideres hos patienten. Korte patientforløb, fagforståelse, magt og kultur synes at
vanskeliggøre kommunikation, der styrker sundhedskompetence
Konklusion: Kendskab til sundhedskompetencebegrebet er minimalt, og den kommunikative
praksis fremstår i høj grad informationsstyret. Styrket sundhedskompetence kræver forbedring
af sygeplejerskers kommunikationsfærdigheder og viden om begrebets implikationer i klinisk
praksis
M3 - Rapport
BT - Hvilke erfaringer har sygeplejersker med kommunikation, der understøtter den ortopædkirurgiske patients sundhedskompetence?
ER -