Hvilke erfaringer har sygeplejersker med kommunikation, der understøtter den ortopædkirurgiske patients sundhedskompetence?

Susanne Nygaard Nielsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Abstract

Resumé Baggrund: I dagens sundhedsvæsen stilles patienter over for stigende mængde kompleks sundhedsinformation. Litteraturen påpeger, at forbedring af patientens sundhedskompetence involverer patientinddragelse. Studier viser, at sygeplejersker mangler viden om, eller overestimerer patienters sundhedskompetence Formål: At undersøge sygeplejerskers erfaring med kommunikation, der antages at understøtte den ortopædkirurgiske patients sundhedskompetence Metode: Kvalitativ semistruktureret interviewundersøgelse af fem sygeplejersker i to ortopædkirurgiske hospitalsafdelinger. Tre fremkomne temaer er analyseret ved hjælp af kvalitativ indholdsanalyse inspireret af Graneheim & Lundman Resultater: Der kommunikeres primært ud fra tolkning af det nonverbale sprog, der ikke eksplicit valideres hos patienten. Korte patientforløb, fagforståelse, magt og kultur synes at vanskeliggøre kommunikation, der styrker sundhedskompetence Konklusion: Kendskab til sundhedskompetencebegrebet er minimalt, og den kommunikative praksis fremstår i høj grad informationsstyret. Styrket sundhedskompetence kræver forbedring af sygeplejerskers kommunikationsfærdigheder og viden om begrebets implikationer i klinisk praksis
OriginalsprogDansk
Antal sider62
StatusUdgivet - jun. 2017

Citationsformater