Hverdagsliv: trivaliserede praksisser

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I dette kapitlet af antologien "Pædagogisk antropologi - tilgange og praksisser" gennemgår jeg centrale tilgange til hverdagslivsstudier. Jeg viser, at ikke alt har et hverdagslivs perspektiv ’bare’ fordi hverdag indgår. Snarere er der tale om et perspektiv som fokuserer på begivenheder i hverdagslivet, hvordan de involverede mennesker skaber mening og søger meningsfuldhed, hvordan de forstår, tænker og bevæger sig, hvordan de praktiserer og ’gør’. Med hverdagslivets praksisser som genstandsfelt(er) og som analytisk perspektiv er det muligt at gå ned i detaljerne, iagttage og beskrive praktikker og praksisser, og sætte fokus på de sociokulturelle kontekster vi er indlejret i. Ved at fokusere på de materielle og sanselige aspekter, som hverdagen udfolder sig i, kan vi bl.a. få øje for mikro-ritualerne, de kropslige bevægelser, de indøvede færdigheder/skills, interaktionerne mellem krop og omgivelser og mellem de mange kroppe – hvorved det er muligt at analysere, begrebsliggøre, teoretisere og forstå på ny.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk antropologi : tilgange og begreber
Antal sider12
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Udgivelsesår20 jan. 2017
Sider27-39
Kapitel1
ISBN (trykt)978-87-412-6323-6
StatusUdgivet - 20 jan. 2017
SerietitelPædagogik og Samfund
Nummer1

    Forskningsområder

  • Hverdagsliv

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 108314461