Hvem er vi? Hvem er de? flygtningesituationen udfordrer hele vores måde at tænke pædagogik og uddannelse på

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Kommentaren tager afsæt i initiativer i de pædagogiske faglige foreninger i Europa EERA) og i Norden (NERA) og argumenterer for at det er forpligtelse for os som nordiske og europæiske pædagogiske forskere at gå op imod de stadigt mere ekskluderende vi-konstruktioner, som er blevet formuleret i for¬bindelse med flygtningesituationen. I disse konstruktioner knyttes forestillingen om (velfærds)stat sammen med monokulturelle og nationalistiske »vi’er« i et splittet Europa. Herover argumenteres der for nødvendigheden af at gentænke og nytænke det, som har status af kernebegreber i vores pædagogiske tænkning og handlinger: Demokrati, lighed, medborgerskab, solidaritet. Gentænke dem, så de åbner for forskel¬lighed og mangfoldighed. Og helt konkret udtrykker solidaritet med de ’fremmede’ ved gennem tanke og handling at rumme dem i et inkluderende »vi«.
OriginalsprogDansk
TidsskriftAsterisk
Nummer78
Sider (fra-til)32-33
ISSN1904-2698
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • Velfærdsstaten, Samfund/samtid, Inklusion, Integration

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 102222263