DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Hvad ved vi om de ca. 20 pct., som ikke har klaret sig godt med nødundervisning under coronakrisen? Hvad med trivsel og mental sundhed? Og hvad betyder elevernes alder?

Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelse

Standard

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@misc{aef50da60fc844b8a2913d0ee7d3583b,
title = "Hvad ved vi om de ca. 20 pct., som ikke har klaret sig godt med n{\o}dundervisning under coronakrisen? Hvad med trivsel og mental sundhed? Og hvad betyder elevernes alder?",
abstract = "Dette forskningsnotat handler om erfaringer fra n{\o}dundervisningen under coronakrisen med s{\ae}rligt fokus p{\aa} den gruppe elever, som ikke klarede sig s{\aa} godt. Ud over at identificere det man kunne kalde gruppen af ”risikoelever” – de ca. 20 %. som var s{\ae}rlig udsat i perioden med n{\o}dundervisning – ser jeg ogs{\aa} p{\aa} konsekvensen af n{\o}dundervisningen for elevernes trivsel og mentale sundhed og p{\aa} betydningen af aldersfordeling i forhold til, hvordan eleverne klarede sig under coronakrisen. Notatet bygger p{\aa} og citerer fra forskning, som jeg selv har v{\ae}ret med til at lave, men det er ikke – og foregiver ikke at v{\ae}re – original forskning. Notatet bygger is{\ae}r p{\aa} den unders{\o}gelse af elevers og for{\ae}ldres oplevelse af n{\o}dundervisningen under coronakrisen, som jeg lavede sammen med en r{\ae}kke kolleger, mens skolerne var lukket, og p{\aa} den forskningsrapport og de notater og artikler som denne unders{\o}gelse har aff{\o}dt. Specielt vil jeg n{\ae}vne den samlede rapport om unders{\o}gelsen (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft, Christensen & Lomholt, 2020). Hertil kommer en artikel om trivsel og mental sundhed (Wistoft, Christensen & Qvortrup, 2020), et notat om forskelle i forhold til alder og klassetrin (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft & Christensen, 2020) og endelig en artikel om den elevgruppe, der ikke klarede sig godt med n{\o}dundervisning under coronakrisen (Wistoft, Christensen, Qvortrup & Qvortrup, 2020).",
keywords = "Coronakrise, skoleelever, Trivsel",
author = "Lars Qvortrup",
year = "2020",
month = jul,
language = "Dansk",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Hvad ved vi om de ca. 20 pct., som ikke har klaret sig godt med nødundervisning under coronakrisen? Hvad med trivsel og mental sundhed? Og hvad betyder elevernes alder?

AU - Qvortrup, Lars

PY - 2020/7

Y1 - 2020/7

N2 - Dette forskningsnotat handler om erfaringer fra nødundervisningen under coronakrisen med særligt fokus på den gruppe elever, som ikke klarede sig så godt. Ud over at identificere det man kunne kalde gruppen af ”risikoelever” – de ca. 20 %. som var særlig udsat i perioden med nødundervisning – ser jeg også på konsekvensen af nødundervisningen for elevernes trivsel og mentale sundhed og på betydningen af aldersfordeling i forhold til, hvordan eleverne klarede sig under coronakrisen. Notatet bygger på og citerer fra forskning, som jeg selv har været med til at lave, men det er ikke – og foregiver ikke at være – original forskning. Notatet bygger især på den undersøgelse af elevers og forældres oplevelse af nødundervisningen under coronakrisen, som jeg lavede sammen med en række kolleger, mens skolerne var lukket, og på den forskningsrapport og de notater og artikler som denne undersøgelse har affødt. Specielt vil jeg nævne den samlede rapport om undersøgelsen (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft, Christensen & Lomholt, 2020). Hertil kommer en artikel om trivsel og mental sundhed (Wistoft, Christensen & Qvortrup, 2020), et notat om forskelle i forhold til alder og klassetrin (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft & Christensen, 2020) og endelig en artikel om den elevgruppe, der ikke klarede sig godt med nødundervisning under coronakrisen (Wistoft, Christensen, Qvortrup & Qvortrup, 2020).

AB - Dette forskningsnotat handler om erfaringer fra nødundervisningen under coronakrisen med særligt fokus på den gruppe elever, som ikke klarede sig så godt. Ud over at identificere det man kunne kalde gruppen af ”risikoelever” – de ca. 20 %. som var særlig udsat i perioden med nødundervisning – ser jeg også på konsekvensen af nødundervisningen for elevernes trivsel og mentale sundhed og på betydningen af aldersfordeling i forhold til, hvordan eleverne klarede sig under coronakrisen. Notatet bygger på og citerer fra forskning, som jeg selv har været med til at lave, men det er ikke – og foregiver ikke at være – original forskning. Notatet bygger især på den undersøgelse af elevers og forældres oplevelse af nødundervisningen under coronakrisen, som jeg lavede sammen med en række kolleger, mens skolerne var lukket, og på den forskningsrapport og de notater og artikler som denne undersøgelse har affødt. Specielt vil jeg nævne den samlede rapport om undersøgelsen (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft, Christensen & Lomholt, 2020). Hertil kommer en artikel om trivsel og mental sundhed (Wistoft, Christensen & Qvortrup, 2020), et notat om forskelle i forhold til alder og klassetrin (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft & Christensen, 2020) og endelig en artikel om den elevgruppe, der ikke klarede sig godt med nødundervisning under coronakrisen (Wistoft, Christensen, Qvortrup & Qvortrup, 2020).

KW - Coronakrise

KW - skoleelever

KW - Trivsel

M3 - Faglig redegørelse

ER -