Hvad ved vi om de ca. 20 pct., som ikke har klaret sig godt med nødundervisning under coronakrisen? Hvad med trivsel og mental sundhed? Og hvad betyder elevernes alder?

Publikation: Udredning/notatFaglig redegørelse

Abstract

Dette forskningsnotat handler om erfaringer fra nødundervisningen under coronakrisen med særligt fokus på den gruppe elever, som ikke klarede sig så godt. Ud over at identificere det man kunne kalde gruppen af ”risikoelever” – de ca. 20 %. som var særlig udsat i perioden med nødundervisning – ser jeg også på konsekvensen af nødundervisningen for elevernes trivsel og mentale sundhed og på betydningen af aldersfordeling i forhold til, hvordan eleverne klarede sig under coronakrisen. Notatet bygger på og citerer fra forskning, som jeg selv har været med til at lave, men det er ikke – og foregiver ikke at være – original forskning. Notatet bygger især på den undersøgelse af elevers og forældres oplevelse af nødundervisningen under coronakrisen, som jeg lavede sammen med en række kolleger, mens skolerne var lukket, og på den forskningsrapport og de notater og artikler som denne undersøgelse har affødt. Specielt vil jeg nævne den samlede rapport om undersøgelsen (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft, Christensen & Lomholt, 2020). Hertil kommer en artikel om trivsel og mental sundhed (Wistoft, Christensen & Qvortrup, 2020), et notat om forskelle i forhold til alder og klassetrin (Qvortrup, Qvortrup, Wistoft & Christensen, 2020) og endelig en artikel om den elevgruppe, der ikke klarede sig godt med nødundervisning under coronakrisen (Wistoft, Christensen, Qvortrup & Qvortrup, 2020).
OriginalsprogDansk
Publikationsdatojul. 2020
Antal sider16
StatusUdgivet - jul. 2020

Emneord

  • Coronakrise
  • skoleelever
  • Trivsel

Citationsformater