Hvad skal der ske i skolen? et bud på en prototypisk situationsorienteret curriculum-logik

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I denne artikel diskuteres mulighederne for at skabe empirisk baseret viden som vil kunne kvalificere en nødvendig nytænkning af skolens virksomhed ud fra spørgsmålet: Hvordan kan (de ændrede) praksisser som er etableret uden for skolen, informere hvad der skal være skolens mål, indhold og praksis?
Først skitseres vi hvordan skolens mål og indhold diskuteres inden for dansk og matematik. Dernæst præsenteres den teoretiske begrundelse for hvad vi kalder en prototypisk situationsorienteret curriculum-logik, samt en model for fire grundlæggende situationskontekster. Med udgangspunkt i modellen vises hvordan man kan give velfunderede argumenter for at vælge et givet indhold frem for et andet, gennem et praktisk eksempel på en prototypisk situationsorienteret analyse. Analysen fungerer som grundlag for udpegning af et antal kompetencer som det på denne baggrund viser sig væsentligt at udvikle. Til slut peges på hvordan hhv. dansk og matematik og de to fag i fællesskab kan bidrage til udviklingen af disse kompetencer.
OriginalsprogDansk
BogserieCursiv
Tidsskriftsnummer8
Sider (fra-til)123-142
Antal sider20
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2011

    Forskningsområder

  • curriculumteori, prototypiske situationer, Fagdidaktik, Almen didaktik, curriculumlogik, danskfaget, matematik, Didaktik, Folkeskole, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 40341446