Hvad er smag, og hvordan underviser man i og med smag?

Lars Qvortrup, Karen Wistoft

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Hvad er smag, og hvordan underviser man i smag som undervisningens genstand eller med smag som et virkemiddel i undervisningen? Det er denne artikels to hovedspørgsmål. Formålet er at præsentere det, der kaldes en smagsdidaktisk refleksionsteori, dvs. en teori der reflekterer over, hvordan man underviser eller uddanner undervisere til at undervise i eller med smag.
For at undervise i eller med smag må man vide, hvad smag er. Men hvad er smag? Er det noget, der har med nydelse at gøre, hvad enten nydelsen er individuel, dvs. handler om det enkelte individs smagsoplevelse, eller er kollektiv og handler om nydelsen af maden i måltidet som fællesskab? Er det et fysiologisk fænomen, der har fokus på smagsløg og sanseindtryk og -udtryk? Drejer det sig om sundhed og smagsopdragelse, som bidrager til at børn får smag for sunde og ikke usunde madvarer? Eller er smag et etisk fænomen, hvor man har smag for det gode og ansvarlige liv og derfor vælger madvarer, der er produceret under hensyn til bæredygtighed og acceptable produktionsforhold?
Vores svar er, at smag er alle fire dele, og at smagsdidaktik derfor er en lære om, hvordan man underviser i smag på en sådan måde, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder i relation til alle fire dimensioner. Derfor er artiklen opdelt i to hoveddele. I den ene del præsenterer vi en smagssystematik, dvs. en systematisk opdeling i de fire hovedkategorier, som vi skitserede ovenfor. Denne del besvarer ”hvad-spørgsmålet”: Hvad underviser man i, når man underviser i smag og med smag? I den anden del præsenterer vi en smagsdidaktik. Denne del besvarer ”hvordan-spørgsmålet”: Hvordan underviser man på en sådan måde, så eleverne udvikler kundskaber og færdigheder i henseende til de fire smagskategorier, som vi har skitseret?
OriginalsprogDansk
TitelPerspektiver på smag
RedaktørerJonatan Leer, Liselotte Hedegaard
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitet
Publikationsdato22 nov. 2017
Sider109-130
ISBN (Trykt)978-87-93551-00-8
ISBN (Elektronisk)978-87-93551-01-5
StatusUdgivet - 22 nov. 2017
NavnSmag - skriftserie om smag
Nummer6

Emneord

  • Smagsdidaktik
  • Reflektionsteori
  • Smagspædagogik
  • Undervisning
  • Læring
  • Systemteori
  • Madmæssig mangfoldighed i Madkundskab

    Wistoft, K. (PI), Pless, M. (PI), Frerks, C. G. (PI), Hansen, S. T. (PI), Damsgård, C. (PI), Vial, M. (PI) & Carlsen, H. B. (PI)

    01/02/202131/12/2021

    Projekter: ProjektForskning

    Fil
  • SfL 2.0: Smag for Livet - med smagen som brobygger

    Wistoft, K. (Projektleder), Mouritsen, O. G. (Projektleder), Hedegaard, L.-L. (Projektleder), Sørensen, S. (Projektleder), Schneider, M. (Projektkoordinator), Højgaard Christensen, J. (Deltager), Stovgaard, M. (Deltager), Thrane, C. (Deltager) & Brahe, T. (Deltager)

    01/07/201830/06/2021

    Projekter: ProjektForskning

    Fil
  • BSL: Børn Smag Læring

    Wistoft, K. (Deltager) & Leer, J. (Deltager)

    15/08/201431/05/2016

    Projekter: ProjektForskning

  • Faglærer seminar i Smag for Livet

    Wistoft, K. (Deltager)

    15 nov. 2019

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus

  • Madkundskab er i forandring

    Wistoft, K. (Deltager)

    8 maj 2019

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus

    Fil
  • Akademi for Madkundskabsdidaktik

    Wistoft, K. (Arrangør), Thrane, C. (Taler), Stovgaard, M. (Taler) & Christensen, J. (Taler)

    30 apr. 2019

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus

    Fil

Citationsformater