Projekter pr. år
Abstract
Haver til Maver er et levende undervisningstilbud til børn, hvor de engageres i dyrkning af økologiske grøntsager i deres egne haver, laver mad i udekøkkener samt går på opdagelse i naturen – alt sammen undervisning, der foregår i et uhyre stimulerende læringsmiljø. Haver til Maver er Søren Ejlersens initiativ, og tusindvis af børn, og dermed forældre, er blevet berørt af den usædvanlige kombination af skolehaver efterfulgt af gastronomisk madlavning på friluftskomfurer garneret med spændende naturformidling på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk, Nordsjælland. En gruppe forskerne har fulgt et stort antal klasser i Haver til Maver, og både børn, stedets undervisere, skoleklassernes lærere og børnenes forældre er blevet interviewet om deres udbytte, erfaringer og oplevelser på Krogerup. Evalueringen er finansieret af TRYGFONDEN.
I rapporten gøres der nærmere rede for, hvorledes det lykkes Haver til Maver, og særligt underviserne på Krogerup, at skabe en stemning, så nærmest ingen har noget negativt at udsætte på tilbuddet. Derudover redegøres der for de pædagogiske og sundhedsfremmende kompetencer, der synes at blive styrket hos børnene. Samtidig peger forskergruppen på en række forhold, som bør tænkes med, når selve konceptet Haver til Maver ønskes udbredt til andre dele af landet, hvilket allerede er undervejs.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Institut for Pædagogik og Uddannelse, AU |
Udgave | 2 |
Antal sider | 130 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7430-250-6 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-7430-249-0 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- naturformidling
- madlavning
- køkkenhave
- skolehave
- sund mad
-
TASTE Didactics - Food and Critical Thinking
Wistoft, K. (PI), Danneskiold-Samsøe, I. (Deltager) & Skovmand-Larsen, M. (Deltager)
01/08/2023 → 31/08/2027
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
VILD MAD 2 - Følgeforskning i national udrulning. Den vilde mad som nationalt dannelsesprojekt
Wistoft, K. (PI), Stovgaard, M. (PI) & Clark, A. (PI)
01/05/2020 → 31/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
Pædagogisk praksis og fagintegration i skolehaver
Wistoft, K. (Projektleder)
01/01/2017 → 31/05/2018
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
- 1 Paper
-
Perspectives from the Danish school garden movement: - with outdoor taste education as an example
Wistoft, K., Nielsen, M. K. & Dyg, P. M., 20 apr. 2019.Publikation: Konferencebidrag › Paper › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Griffin Longley
Wistoft, K. (Vært) & Nielsen, M. K. (Vært)
22 apr. 2019 → 26 apr. 2019Aktivitet: Vært for en besøgende - typer › Vært for en akademisk besøgende
-
Børn Gror i Natur
Wistoft, K. (Taler)
31 maj 2018Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Pædagogik praksis og fagintegration i skolehaver
Wistoft, K. (Eksaminator)
2 okt. 2017 → 3 okt. 2017Aktivitet: Bedømmelse, ekstern undervisning og eksamen › Eksamination