Aarhus Universitets segl

'Haver til Maver': et studie af engagement, skolehaver og naturformidling

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Dokumenter

”Jordens bedste klasseværelse!”
Haver til Maver er et levende undervisningstilbud til børn, hvor de engageres i dyrkning af økologiske grøntsager i deres egne haver, laver mad i udekøkkener samt går på opdagelse i naturen – alt sammen undervisning, der foregår i et uhyre stimulerende læringsmiljø. Haver til Maver er Søren Ejlersens initiativ, og tusindvis af børn, og dermed forældre, er blevet berørt af den usædvanlige kombination af skolehaver efterfulgt af gastronomisk madlavning på friluftskomfurer garneret med spændende naturformidling på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk, Nordsjælland. En gruppe forskerne har fulgt et stort antal klasser i Haver til Maver, og både børn, stedets undervisere, skoleklassernes lærere og børnenes forældre er blevet interviewet om deres udbytte, erfaringer og oplevelser på Krogerup. Evalueringen er finansieret af TRYGFONDEN.

I rapporten gøres der nærmere rede for, hvorledes det lykkes Haver til Maver, og særligt underviserne på Krogerup, at skabe en stemning, så nærmest ingen har noget negativt at udsætte på tilbuddet. Derudover redegøres der for de pædagogiske og sundhedsfremmende kompetencer, der synes at blive styrket hos børnene. Samtidig peger forskergruppen på en række forhold, som bør tænkes med, når selve konceptet Haver til Maver ønskes udbredt til andre dele af landet, hvilket allerede er undervejs.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagInstitut for Pædagogik og Uddannelse, AU
Udgave2
Antal sider130
ISBN (Trykt)978-87-7430-250-6
ISBN (Elektronisk)978-87-7430-249-0
StatusUdgivet - 2011

Bibliografisk note

Forskningsbaseret evaluering finansieret af TRYGFONDEN som har bevilliget pengene til selvejende forening Haver til Maver. Forskergruppen med Søren Breiting, Karen Wistoft, Camilla Roed Otte og Mikket Stovgaard kommer fra Forskningsprogram for Miljø- og Sundhedspædagogik ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet i København.

    Forskningsområder

  • naturformidling , madlavning, køkkenhave, skolehave, sund mad

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 41729311