TY - JOUR
T1 - Har Anton en ADHD-diagnose, eller er han højtbegavet? - når problemforståelser bidrager til særliggørelse og individualisering
AU - Madsen, Charlotte Dyreborg
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - Denne artikel bygger på et forskningsprojekt, hvor jeg igennem 2 år har fulgt 8 skoleklasser fra mellemtrinet og udskolingen. I disse klasser har jeg mødt en række børn, der på forskellige måder oplever vanskeligheder i skolen. Børnene fortæller bl.a. om mistrivsel, sociale problemer, udfordringer i undervisningen - og om at føle sig anderledes, forkert og udenfor klassens fællesskaber, hvilket ser ud til at have stor betydning for deres trivsel, deltagelse og engagement i skolen (Madsen, 2023). Artiklen baseres på en case om Anton, der går i 4. klasse. Igennem 2 år har der været en stigende bekymring for Antons trivsel og faglige udvikling. I casen retter både lærere og forældre fokus på Anton i en bestræbelse på at forstå ham bedre, men de kan ikke blive enige om problemforståelsen og dermed heller ikke, hvad Anton har brug for. Lærerne er overbeviste om, at Anton har ADHD, og at uroen, mistrivslen og de faglige problemer skyldes denne. Forældrene mener, at Anton er højtbegavet, og at vanskelighederne snarere skyldes, at han bliver misforstået, og at han keder sig og underyder, fordi han ikke bliver udfordret tilstrækkeligt. Casen vil illustrere, hvordan både lærere og forældre, i bestræbelserne på at forstå og hjælpe Anton, i stedet kommer til at individualisere skolevanskelighederne. De to forskellige forståelseskategorier betyder, at fokus rettes mod Anton og skygger for muligheden for at få øje på de sociale og strukturelle betingelsers betydning - og dermed også for at få øje på nye forståelses- og handlemuligheder.
AB - Denne artikel bygger på et forskningsprojekt, hvor jeg igennem 2 år har fulgt 8 skoleklasser fra mellemtrinet og udskolingen. I disse klasser har jeg mødt en række børn, der på forskellige måder oplever vanskeligheder i skolen. Børnene fortæller bl.a. om mistrivsel, sociale problemer, udfordringer i undervisningen - og om at føle sig anderledes, forkert og udenfor klassens fællesskaber, hvilket ser ud til at have stor betydning for deres trivsel, deltagelse og engagement i skolen (Madsen, 2023). Artiklen baseres på en case om Anton, der går i 4. klasse. Igennem 2 år har der været en stigende bekymring for Antons trivsel og faglige udvikling. I casen retter både lærere og forældre fokus på Anton i en bestræbelse på at forstå ham bedre, men de kan ikke blive enige om problemforståelsen og dermed heller ikke, hvad Anton har brug for. Lærerne er overbeviste om, at Anton har ADHD, og at uroen, mistrivslen og de faglige problemer skyldes denne. Forældrene mener, at Anton er højtbegavet, og at vanskelighederne snarere skyldes, at han bliver misforstået, og at han keder sig og underyder, fordi han ikke bliver udfordret tilstrækkeligt. Casen vil illustrere, hvordan både lærere og forældre, i bestræbelserne på at forstå og hjælpe Anton, i stedet kommer til at individualisere skolevanskelighederne. De to forskellige forståelseskategorier betyder, at fokus rettes mod Anton og skygger for muligheden for at få øje på de sociale og strukturelle betingelsers betydning - og dermed også for at få øje på nye forståelses- og handlemuligheder.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0906-6225
VL - 35
SP - 36
EP - 47
JO - Kognition og Pædagogik
JF - Kognition og Pædagogik
IS - 137
ER -