Aarhus Universitets segl

Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring: en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring: en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse. / Boelskifte Skovhus, Randi; Felby, Laura Cordes.
I: Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, Bind 5, Nr. 1, e2890, 17.01.2020.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Boelskifte Skovhus, R & Felby, LC 2020, 'Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring: en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse', Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, bind 5, nr. 1, e2890. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2890

APA

Boelskifte Skovhus, R., & Felby, L. C. (2020). Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring: en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse. Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 5(1), artikel e2890. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2890

CBE

Boelskifte Skovhus R, Felby LC. 2020. Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring: en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse. Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 5(1):Article e2890. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.2890

MLA

Vancouver

Boelskifte Skovhus R, Felby LC. Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring: en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse. Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2020 jan. 17;5(1):e2890. doi: 10.15845/ntvp.v5i1.2890

Author

Boelskifte Skovhus, Randi ; Felby, Laura Cordes. / Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring : en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse. I: Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2020 ; Bind 5, Nr. 1.

Bibtex

@article{885cb71741cb42f7b897be05c312fd74,
title = "Gymnasiel{\ae}reres forst{\aa}else af karrierel{\ae}ring: en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse",
abstract = "Form{\aa}let med artiklen er at give indsigt i, hvordan gymnasiel{\ae}rere forst{\aa}r karrierel{\ae}ring som et nyt begreb i den lov, der rammes{\ae}tter undervisningen i gymnasiet, samt hvordan deres forst{\aa}else relaterer sig til et {\o}nske om opretholdelse af en meningsfuld praksis. Artiklens empiri baserer sig p{\aa} et forsknings- og udviklingsprojekt, hvor gymnasiel{\ae}rere st{\o}ttet ved metoden forskningscirkler, arbejder med at forst{\aa} begrebet karrierel{\ae}ring og udvikle deres undervisningspraksis i forl{\ae}ngelse heraf. Det teoretiske fundament bygger p{\aa} Reinhart Kosellecks begrebshistorie, hvorigennem det bliver muligt at analysere og diskutere, hvordan begrebet karrierel{\ae}ring tilskrives mening, samt hvordan erfaringer med og forventninger til de politiske og sociale strukturer er med til at forandre og udvikle begrebet. Med analysen identificeres fem meningskategorier der diskuteres med s{\ae}rligt fokus p{\aa} kompleksiteten i begrebsligg{\o}relsen og udm{\o}ntning i praksis.",
author = "{Boelskifte Skovhus}, Randi and Felby, {Laura Cordes}",
year = "2020",
month = jan,
day = "17",
doi = "10.15845/ntvp.v5i1.2890",
language = "Dansk",
volume = "5",
journal = "Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk",
issn = "2535-3047",
publisher = "Bergen Open Access Publishing",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Gymnasielæreres forståelse af karrierelæring

T2 - en Koselleck inspireret begrebshistorisk analyse

AU - Boelskifte Skovhus, Randi

AU - Felby, Laura Cordes

PY - 2020/1/17

Y1 - 2020/1/17

N2 - Formålet med artiklen er at give indsigt i, hvordan gymnasielærere forstår karrierelæring som et nyt begreb i den lov, der rammesætter undervisningen i gymnasiet, samt hvordan deres forståelse relaterer sig til et ønske om opretholdelse af en meningsfuld praksis. Artiklens empiri baserer sig på et forsknings- og udviklingsprojekt, hvor gymnasielærere støttet ved metoden forskningscirkler, arbejder med at forstå begrebet karrierelæring og udvikle deres undervisningspraksis i forlængelse heraf. Det teoretiske fundament bygger på Reinhart Kosellecks begrebshistorie, hvorigennem det bliver muligt at analysere og diskutere, hvordan begrebet karrierelæring tilskrives mening, samt hvordan erfaringer med og forventninger til de politiske og sociale strukturer er med til at forandre og udvikle begrebet. Med analysen identificeres fem meningskategorier der diskuteres med særligt fokus på kompleksiteten i begrebsliggørelsen og udmøntning i praksis.

AB - Formålet med artiklen er at give indsigt i, hvordan gymnasielærere forstår karrierelæring som et nyt begreb i den lov, der rammesætter undervisningen i gymnasiet, samt hvordan deres forståelse relaterer sig til et ønske om opretholdelse af en meningsfuld praksis. Artiklens empiri baserer sig på et forsknings- og udviklingsprojekt, hvor gymnasielærere støttet ved metoden forskningscirkler, arbejder med at forstå begrebet karrierelæring og udvikle deres undervisningspraksis i forlængelse heraf. Det teoretiske fundament bygger på Reinhart Kosellecks begrebshistorie, hvorigennem det bliver muligt at analysere og diskutere, hvordan begrebet karrierelæring tilskrives mening, samt hvordan erfaringer med og forventninger til de politiske og sociale strukturer er med til at forandre og udvikle begrebet. Med analysen identificeres fem meningskategorier der diskuteres med særligt fokus på kompleksiteten i begrebsliggørelsen og udmøntning i praksis.

U2 - 10.15845/ntvp.v5i1.2890

DO - 10.15845/ntvp.v5i1.2890

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 5

JO - Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk

JF - Norvei - Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk

SN - 2535-3047

IS - 1

M1 - e2890

ER -