Funktion og relation - brug af Kaizena i online faglig vejledning på universitetet

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Af studiemiljøundersøgelsen på Aarhus Universitet, fremgår det, at “48 procent af de adspurgte studerende oplever, at det er svært at få et indtryk af, om de er godt med og lærer det, de skal” (AU Studiemiljø 2017, s. 10). Derfor er arbejdet med at udvikle bedre metoder i forhold til at levere underviser-feedback til studerende et vigtigt indsatsområde. Denne undersøgelse fokuserer på underviseres mundtlige feedback via redskabet Kaizena, som understøttende af de studerendes arbejde med skriftlige opgaver. Særligt er vi interesserede i de studerendes oplevelse af den asynkrone, digitale, mundtlige feedback som redskabet muliggør, samt de pædagogiske og didaktiske implikationer heraf (Bless 2017, Bengtsen & Jensen, 2015).MetodeUndersøgelsen er baseret på data fra fire fokusgruppeinterview med førsteårsstuderende og bachelorstuderende på senere årgange, samt interviews af fagenes to undervisere, på Arts, Aarhus Universitet. Dataen er blevet gennemlyttet, delvist transskriberet, samt blevet tematisk kodet og kategoriseret (Kvale & Brinkmann, 2015). ResultaterDet mundtlige feedback-element er særligt betydningsfuldt i forhold til de studerendes oplevede læringsudbytte. Særligt fremhæves feedback’ens ‘menneskelige’ side, samt vigtigheden af ‘tone’ (van Manen, 2003) og den særlige form for lytning, opmærksomhed, og motivation, dette genererer hos de studerende. Af udfordringer udpeges mangel på dialog og struktur i feedback’en. DiskussionI kraft af den integrerede mundtlige, asynkrone, digitale feedback, muliggør Kaizena, som værktøj, en stærkere form for kontakt mellem studerende og undervisere i online feedback. Dette skaber større grad af motivation, interesse og engagement hos de studerende i deres arbejde med underviserfeedback, men introducerer også en større grad af tvetydighed i feedbacken. Det kan diskuteres, hvordan den mundtlige og skriftlige feedback bedst kan supplere hinanden for at opnå synergi imellem modaliteterne.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesårmaj 2019
Antal sider1
StatusUdgivet - maj 2019
BegivenhedDUN Konferencen 2019: Undervisningens teknologier og teknikker - Radisson Blu H. C. Andersen Hotel, Odense, Danmark
Varighed: 28 maj 201929 maj 2019
https://www.tilmeld.dk/dunk19

Konference

KonferenceDUN Konferencen 2019
LokationRadisson Blu H. C. Andersen Hotel
LandDanmark
ByOdense
Periode28/05/201929/05/2019
Internetadresse

    Forskningsområder

  • Online feedback, Online vejledning, Faglig vejledning, Digital literacy, Feedback, Online kommunikation

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 144930173