Abstract
Fritidspædagogikken er under forandring. Forbindelserne mellem skolens undervisningsdel og fritidsdel debatteres - hvordan kan disse dele organiseres, integreres og prioriteres?
Denne bog sætter fokus på de særlige fritidspædagogiske bidrag til børnelivet. Den ser nærmere på den pædagogiske faglighed i forhold til at understøtte og tilrettelægge betingelser for børns fælles hverdagsliv, læring og udvikling. Pædagogers viden og måder at arbejde med børns fællesskaber bliver her et centralt omdrejningspunkt.
Bogen tilbyder et praksisnært blik på pædagogers profession og måder at arbejde professionelt med muligheder for børns samspil.
Centrale temaer i bogen er:
• Den fritidspædagogiske faglighed – aktiviteter og fællesskaber
• Fritidspædagogik og inklusion
• Forældresamarbejde og forældreperspektiver på fritidspædagogikken
• Det tværfaglige samarbejde i skolen – betingelser, muligheder og dilemmaer
• Betydninger for udvikling af den fritidspædagogiske praksis
Bogen henvender sig til pædagoger i fritidstilbud og skole samt til studerende på pædagoguddannelsen.
Bogen er skrevet af
Charlotte Højholt - Lektor ved Roskilde Universitet, Institut for Psykologi og Uddannelsesstudier. Uddannet cand.psych. og ph.d.
Dorte Kousholt - Lektor ved Århus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Uddannet cand.psych. og ph.d.
Anja Hvidtfeldt Stanek - Adjunkt ved Syddansk Universitet, Institut for psykologi. Uddannet cand.mag. i pædagogik og psykologi og ph.d.
De 3 forskere har gennem en årrække beskæftiget sig med børns liv på tværs af forskellige livssammenhænge, børns fællesskaber i daginstitutioner, skole og SFO, samt samarbejde mellem børnenes voksne – særligt forældre, pædagoger og lærere. De har udført forskning tæt på børns og voksnes hverdagsliv organiseret som ’praksisforskning’ - et samarbejde mellem forskning og udvikling af praksis.
Denne bog sætter fokus på de særlige fritidspædagogiske bidrag til børnelivet. Den ser nærmere på den pædagogiske faglighed i forhold til at understøtte og tilrettelægge betingelser for børns fælles hverdagsliv, læring og udvikling. Pædagogers viden og måder at arbejde med børns fællesskaber bliver her et centralt omdrejningspunkt.
Bogen tilbyder et praksisnært blik på pædagogers profession og måder at arbejde professionelt med muligheder for børns samspil.
Centrale temaer i bogen er:
• Den fritidspædagogiske faglighed – aktiviteter og fællesskaber
• Fritidspædagogik og inklusion
• Forældresamarbejde og forældreperspektiver på fritidspædagogikken
• Det tværfaglige samarbejde i skolen – betingelser, muligheder og dilemmaer
• Betydninger for udvikling af den fritidspædagogiske praksis
Bogen henvender sig til pædagoger i fritidstilbud og skole samt til studerende på pædagoguddannelsen.
Bogen er skrevet af
Charlotte Højholt - Lektor ved Roskilde Universitet, Institut for Psykologi og Uddannelsesstudier. Uddannet cand.psych. og ph.d.
Dorte Kousholt - Lektor ved Århus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU). Uddannet cand.psych. og ph.d.
Anja Hvidtfeldt Stanek - Adjunkt ved Syddansk Universitet, Institut for psykologi. Uddannet cand.mag. i pædagogik og psykologi og ph.d.
De 3 forskere har gennem en årrække beskæftiget sig med børns liv på tværs af forskellige livssammenhænge, børns fællesskaber i daginstitutioner, skole og SFO, samt samarbejde mellem børnenes voksne – særligt forældre, pædagoger og lærere. De har udført forskning tæt på børns og voksnes hverdagsliv organiseret som ’praksisforskning’ - et samarbejde mellem forskning og udvikling af praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Frederikshavn |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Udgave | 1. |
Antal sider | 102 |
ISBN (Trykt) | 9788772819150 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- Fritidspædagogik
- børnefællesskaber
- pædagogisk faglighed