Aarhus Universitets segl

Fremme af mental sundhed blandt skolebørn

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

  • Miljø- og sundhedspædagogik
  • Institut for Pædagogik
  • Enheden for politisk, etisk og religiøs dannelse
  • Pædagogisk samtidsdiagnostik
Skolebørns sundhed har i høj grad noget med deres positive selvopfattelse, kammerater, skolen og familien at gøre. Det viser en lang række nyere undersøgelser, der alle peger på, at det er nødvendigt at skærpe opmærksomheden på børn og unges mentale sundhed. Internationalt er der udviklet og afprøvet en mængde tilgange og modeller, der kan bruges dels til at igangsætte aktiviteter, der fremmer børn og unges mentale sundhed, dels som hjælp til at fremstille et evidensbaseret grundlag for dette arbejde. Især i USA, Australien og Storbritannien har der været fokus på evidensbaseret praksis og praksisbaseret evidens i relation til fremme af børn og unges mentale sundhed. I Danmark har man endnu ikke på samme måde en tilgængelig systematiseret viden herom, men der er - ikke mindst blandt de danske sundhedsplejersker - opmærksomhed på evidensgrundlaget for at arbejde med børn og unges trivsel og personlige udvikling. Sundhedsstyrelsen har ligeledes gennem de sidste år prioriteret indsatser og evidensgrundlag til fremme af mental sundhed. Oplægget relaterer sig til en ny rapport: Mental sundhed i skolen. Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed. Rapporten bygger på internationale litteraturstudier af mental sundhedsfremme blandt skolebørn og på ny dansk sundhedspædagogisk forskning.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2010
Antal sider2
StatusUdgivet - 2010
BegivenhedFolkesundhedsdagene 2010 - Nyborg, Danmark
Varighed: 29 sep. 201030 sep. 2010

Konference

KonferenceFolkesundhedsdagene 2010
LandDanmark
ByNyborg
Periode29/09/201030/09/2010

Bibliografisk note

Abstract udleveret i materiale på konferencen.

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 32172187