Fremme af mental sundhed blandt skolebørn

Karen Wistoft

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

    Abstract

    Skolebørns sundhed har i høj grad noget med deres positive selvopfattelse, kammerater, skolen og familien at gøre. Det viser en lang række nyere undersøgelser, der alle peger på, at det er nødvendigt at skærpe opmærksomheden på børn og unges mentale sundhed. Internationalt er der udviklet og afprøvet en mængde tilgange og modeller, der kan bruges dels til at igangsætte aktiviteter, der fremmer børn og unges mentale sundhed, dels som hjælp til at fremstille et evidensbaseret grundlag for dette arbejde. Især i USA, Australien og Storbritannien har der været fokus på evidensbaseret praksis og praksisbaseret evidens i relation til fremme af børn og unges mentale sundhed. I Danmark har man endnu ikke på samme måde en tilgængelig systematiseret viden herom, men der er - ikke mindst blandt de danske sundhedsplejersker - opmærksomhed på evidensgrundlaget for at arbejde med børn og unges trivsel og personlige udvikling. Sundhedsstyrelsen har ligeledes gennem de sidste år prioriteret indsatser og evidensgrundlag til fremme af mental sundhed. Oplægget relaterer sig til en ny rapport: Mental sundhed i skolen. Evidensbaseret grundlag for fremme af børns mentale sundhed. Rapporten bygger på internationale litteraturstudier af mental sundhedsfremme blandt skolebørn og på ny dansk sundhedspædagogisk forskning.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2010
    Antal sider2
    StatusUdgivet - 2010
    BegivenhedFolkesundhedsdagene 2010 - Nyborg, Danmark
    Varighed: 29 sep. 201030 sep. 2010

    Konference

    KonferenceFolkesundhedsdagene 2010
    Land/OmrådeDanmark
    ByNyborg
    Periode29/09/201030/09/2010

    Citationsformater