Fra støttehjul til selvstændighed: Førsteårsstuderendes ikke-deltagelse i peerfeedback

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Abstract

Digitalt understøttede peerfeedback-processer styrker universitetsstuderendes læring gennem udvikling af sociale og faglige kompetencer og refleksioner over egen læring (Nordentoft & Møller 2022; Winstone & Carless, 2019). For at fremme aktiverende og kollaborativ læring udførte vi i foråret 2022 et peerfeedback-forløb for førsteårsstuderende på Uddannelsesvidenskab (AU). Flere studerende gav udtryk for et stort udbytte af forløbet, mens andre studerende enten ikke deltog eller argumenterede for ikke at have lært noget af forløbet. I forlængelse af eksisterende forskning om manglende deltagelse (Bager & Herrmann, 2013) interesserer vi os for, hvorfor nogle studerende ikke deltag og/eller ikke oplevede et udbytte af forløbet. Med positioneringsteori (Davies & Harré, 2014) undersøger vi på de studerendes forhandlinger af subjektpositioner i mødet med en kollaborativ undervisningsform, der kalder på deres aktive arbejde med at give og få feedback fra medstuderende.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato24 maj 2023
StatusUdgivet - 24 maj 2023
BegivenhedDUN konference 2023 - Comwell Kolding, Kolding, Danmark
Varighed: 24 maj 202325 maj 2023
https://www.tilmeld.dk/dunk23

Konference

KonferenceDUN konference 2023
LokationComwell Kolding
Land/OmrådeDanmark
ByKolding
Periode24/05/202325/05/2023
Internetadresse

Emneord

  • ikke deltagelse
  • peer-feedback
  • læring
  • Positionering
  • diskursiv konstruktion

Citationsformater