Fra professionshøjskole til universitet

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Standard

Fra professionshøjskole til universitet. / Knudsen, Lars Emmerik Damgaard.

I: Tidsskrift for professionsstudier, Bind 14, Nr. 26, 2018, s. 104-109.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Knudsen, LED 2018, 'Fra professionshøjskole til universitet', Tidsskrift for professionsstudier, bind 14, nr. 26, s. 104-109. <https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/104805/153664>

APA

CBE

Knudsen LED. 2018. Fra professionshøjskole til universitet. Tidsskrift for professionsstudier. 14(26):104-109.

MLA

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard. "Fra professionshøjskole til universitet". Tidsskrift for professionsstudier. 2018, 14(26). 104-109.

Vancouver

Knudsen LED. Fra professionshøjskole til universitet. Tidsskrift for professionsstudier. 2018;14(26):104-109.

Author

Knudsen, Lars Emmerik Damgaard. / Fra professionshøjskole til universitet. I: Tidsskrift for professionsstudier. 2018 ; Bind 14, Nr. 26. s. 104-109.

Bibtex

@article{47ed6743d36e43e8a77710912d8d7648,
title = "Fra professionsh{\o}jskole til universitet",
abstract = "Da jeg blev spurgt, om jeg ville skrive en artikel om mit skifte fra professionsh{\o}jskole til universitet, s{\aa} t{\ae}nkte jeg i f{\o}rste omgang p{\aa}, hvordan mit arbejdsliv dengang {\ae}ndrede sig. Det handlede om at komme n{\ae}rmere forskningen og var bestemt ogs{\aa} en markant forandring. Men ved n{\ae}rmere eftertanke, s{\aa} havde b{\aa}de den professionsh{\o}jskole, som jeg var ansat p{\aa} og det universitet, som jeg skiftede til, ogs{\aa} havde gennemg{\aa}et nogle markante forandringer f{\o}r, under og efter jeg selv skiftede. S{\aa} alt i mens at jeg tog nogle skridt, s{\aa} gjorde institutionerne det ogs{\aa}, og p{\aa} visse niveauer var det medskabende for os begge. Inspireret af den amerikanske f{\ae}nomenolog Edward S. Caseys stedteori (2009) vil jeg derfor i dette essay reflektere over, hvordan stederne ikke blot er objekter men derimod begivenheder, som samler tiders erfaringer i sig og udvikler deres egen intentionalitet. Vi er alts{\aa} nok medskabere af de institutioner, som vi arbejder i, men de er ikke formbare som et stykke ler. De underg{\aa}r deres egne processer – nogen gange parallelt med vores – og de er medskabere af os gennem deres fysiske, kulturelle og sociale indretninger og intentioner, som afspejles af fortiden, nutiden og fremtiden. Dette er en personlig beretning, som jeg h{\aa}ber kan bidrage til forst{\aa}elsen af, hvad det er vi fejrer, nu da professionsh{\o}jskolerne fylder rundt.",
keywords = "Universitetsp{\ae}dagogik, Professionsh{\o}jskole, Stedteori, Videreg{\aa}ende uddannelse",
author = "Knudsen, {Lars Emmerik Damgaard}",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "14",
pages = "104--109",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",
number = "26",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fra professionshøjskole til universitet

AU - Knudsen, Lars Emmerik Damgaard

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Da jeg blev spurgt, om jeg ville skrive en artikel om mit skifte fra professionshøjskole til universitet, så tænkte jeg i første omgang på, hvordan mit arbejdsliv dengang ændrede sig. Det handlede om at komme nærmere forskningen og var bestemt også en markant forandring. Men ved nærmere eftertanke, så havde både den professionshøjskole, som jeg var ansat på og det universitet, som jeg skiftede til, også havde gennemgået nogle markante forandringer før, under og efter jeg selv skiftede. Så alt i mens at jeg tog nogle skridt, så gjorde institutionerne det også, og på visse niveauer var det medskabende for os begge. Inspireret af den amerikanske fænomenolog Edward S. Caseys stedteori (2009) vil jeg derfor i dette essay reflektere over, hvordan stederne ikke blot er objekter men derimod begivenheder, som samler tiders erfaringer i sig og udvikler deres egen intentionalitet. Vi er altså nok medskabere af de institutioner, som vi arbejder i, men de er ikke formbare som et stykke ler. De undergår deres egne processer – nogen gange parallelt med vores – og de er medskabere af os gennem deres fysiske, kulturelle og sociale indretninger og intentioner, som afspejles af fortiden, nutiden og fremtiden. Dette er en personlig beretning, som jeg håber kan bidrage til forståelsen af, hvad det er vi fejrer, nu da professionshøjskolerne fylder rundt.

AB - Da jeg blev spurgt, om jeg ville skrive en artikel om mit skifte fra professionshøjskole til universitet, så tænkte jeg i første omgang på, hvordan mit arbejdsliv dengang ændrede sig. Det handlede om at komme nærmere forskningen og var bestemt også en markant forandring. Men ved nærmere eftertanke, så havde både den professionshøjskole, som jeg var ansat på og det universitet, som jeg skiftede til, også havde gennemgået nogle markante forandringer før, under og efter jeg selv skiftede. Så alt i mens at jeg tog nogle skridt, så gjorde institutionerne det også, og på visse niveauer var det medskabende for os begge. Inspireret af den amerikanske fænomenolog Edward S. Caseys stedteori (2009) vil jeg derfor i dette essay reflektere over, hvordan stederne ikke blot er objekter men derimod begivenheder, som samler tiders erfaringer i sig og udvikler deres egen intentionalitet. Vi er altså nok medskabere af de institutioner, som vi arbejder i, men de er ikke formbare som et stykke ler. De undergår deres egne processer – nogen gange parallelt med vores – og de er medskabere af os gennem deres fysiske, kulturelle og sociale indretninger og intentioner, som afspejles af fortiden, nutiden og fremtiden. Dette er en personlig beretning, som jeg håber kan bidrage til forståelsen af, hvad det er vi fejrer, nu da professionshøjskolerne fylder rundt.

KW - Universitetspædagogik

KW - Professionshøjskole

KW - Stedteori

KW - Videregående uddannelse

UR - https://www.via.dk/om-via/presse/magasiner-tidsskrifter/tidsskrift-for-professionsstudier

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 14

SP - 104

EP - 109

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

IS - 26

ER -