Fra professionshøjskole til universitet

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Da jeg blev spurgt, om jeg ville skrive en artikel om mit skifte fra professionshøjskole til universitet, så tænkte jeg i første omgang på, hvordan mit arbejdsliv dengang ændrede sig. Det handlede om at komme nærmere forskningen og var bestemt også en markant forandring. Men ved nærmere eftertanke, så havde både den professionshøjskole, som jeg var ansat på og det universitet, som jeg skiftede til, også havde gennemgået nogle markante forandringer før, under og efter jeg selv skiftede. Så alt i mens at jeg tog nogle skridt, så gjorde institutionerne det også, og på visse niveauer var det medskabende for os begge. Inspireret af den amerikanske fænomenolog Edward S. Caseys stedteori (2009) vil jeg derfor i dette essay reflektere over, hvordan stederne ikke blot er objekter men derimod begivenheder, som samler tiders erfaringer i sig og udvikler deres egen intentionalitet. Vi er altså nok medskabere af de institutioner, som vi arbejder i, men de er ikke formbare som et stykke ler. De undergår deres egne processer – nogen gange parallelt med vores – og de er medskabere af os gennem deres fysiske, kulturelle og sociale indretninger og intentioner, som afspejles af fortiden, nutiden og fremtiden. Dette er en personlig beretning, som jeg håber kan bidrage til forståelsen af, hvad det er vi fejrer, nu da professionshøjskolerne fylder rundt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind14
Nummer26
Sider (fra-til)104-109
Antal sider5
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2018

    Forskningsområder

  • Universitetspædagogik, Professionshøjskole, Stedteori, Videregående uddannelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 126081924