Formålet med dette kapitel er undersøge og diskutere, hvordan forumspil som dialogisk metode kan bidrage til samskabelse af viden i en professionel og institutionel kontekst. Konkret tager kapitlet afsæt i vores arbejde med forumspil på specialuddannelsen i psykiatri for sygeplejersker, hvor vi med forumspillet som en metodisk ramme udforskede, hvordan man kan navigere som professionel i en institutionel kontekst med modsatrettede krav og stor uforudsigelighed. I analyserne af den dynamik, som udspillede sig mellem deltagerne og os som facilitatorer, ser vi på, hvordan forskellige stemmer kommer til udtryk og udfordres eller bekræftes i en fælles undersøgelsesproces. Afslutningvis diskuterer vi de etiske og læringsmæssige perspektiver, som rejser sig i lyset af analyserne i forhold til at bruge forumspil som dialogisk metode i samskabelsesprocesser i spændet mellem at reproducere og udvikle eksisterende praksisformer.
Originalsprog
Dansk
Titel
Dialog og samskabelse : metoder til en refleksiv praksis
Redaktører
Birgitte Ravn Olesen, Louise Phillips, Tine Rosenthal Johansen