Fortrolighed med professionelle voksne i de unges liv

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Artiklen bygger empirisk på en undersøgelse af fortrolige voksne i unges liv udarbejdet til Gentofte Kommune i 2015 i forbindelse med en kommunalpolitisk beslutning om at flere unge skal have adgang til ”en fortrolig voksen”. l artiklen fokuseres på, hvad unge i udskolingen forstår ved en voksen man kan betro sig til, og hvilke forventninger, betingelser og ønsker de unge forbinder med fortrolighed. Artiklen forholder sig desuden kritisk til en række modsatrettede diskurser om de professionelle voksne som enten ”over-involveret” eller ”fag-faglige”. Den peger på, at et begreb om professionelt nærvær, kan være et bud på hvordan lærere kan vise unge fortrolighed uden hverken at være terapeutiske eller ignorerende overfor børn og unges situationer og tilstande.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer8
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind53
Nummer2
Sider (fra-til)74-84
Antal sider11
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 2016

    Forskningsområder

  • Fortrolighed, Unges trivsel, Professionelle voksne, Ungdomsliv, Professionelt nærvær, Ungdomsforskning

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 101087932