Fortællinger og storylines i og uden for skolen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Vibeke Hetmar
Artiklen præsenterer to forskellige perspektiver på fortællingen: et 1.per-sons¬¬perspektiv der i en didaktisk kontekst kan knyttes til henholdsvis lærer og elev, og et 3.personsperspektiv hvor det intersubjektive kommer i forgrunden og som i artiklen manifesterer sig som et kulturperspektiv.
I sammenhæng med uddannelsesforskning må begge disse perspektiver i spil hvis det der foregår i klasserummet, på en gang skal give mening for den enkelte elev og understøtte realiseringen af skolens opgaver.
Gennem eksempler fra den åbne skoles samspil med domæner uden for skolen demonstreres det både hvordan det kan lykkes at få disse perspektiver i samklang og hvilke problemer der kan opstå når de ikke spiller sammen.
Nøglebegreberne er de positioner der er ledige til besættelse for deltagerne i en konkret interaktion, og begrebet storyline forstået som en fortælling deltagerne er fælles om. Eksemplerne illustrerer at der ofte er flere konkurrerende storylines; hvis det er tilfældet, vil det være skolens storyline der helt dominerer. Når det sker, forsvinder de muligheder for klare, domænerelevante positioneringer som inddragelse af domæner uden for skolen ellers skulle åbne for.
Det konkluderes at enten må skolen sikre en entydig storyline der er genkendelig i det eksterne domæne, eller også må man forsøge sig med mindre ressourcekrævende forløb for eksempel tilrettelagt som didaktiske scenarier. Her inviteres eleverne til forløb der kobler 1. og 3.personsperspektiver, refe¬rerer til en entydig storyline, tilbyder meningsfulde positioneringsmuligheder og forbinder de fortællinger eleverne skal forholde sig til i skolen, med de fortællinger der anvendes i domæner uden for skolen.
OriginalsprogDansk
TitelFramtida bërättelser : perspektiv på nordisk modersmålsdidaktisk forskning och praktik
RedaktørerHeidi Höglund, Ria Heilä-Ylikallio
Antal sider20
UdgivelsesstedVasa
ForlagÅbo Akademis förlag
Udgivelsesår20 dec. 2016
Sider9-28
Kapitel1
ISBN (trykt)978-952-12-3482-8
ISBN (Elektronisk)978-952-12-3483-5
StatusUdgivet - 20 dec. 2016
SerietitelRapport / Åbo akademi. Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier
Nummer39
ISSN2343-2373

Bibliografisk note

Rapport från fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, nr. 39

    Forskningsområder

  • Storyline, Positionering, Fortællinger, Åben Skole, Didaktiske scenarier

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 107737184