Forståelser af mangfoldighed i pædagogiske kontekster

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

I dette kapitel rettes fokus på forskning og teori, som har at gøre med spørgsmålet om, hvordan man forstår, undersøger og arbejder med diversitet i pædagogiske sammenhænge. Centrale begreber, så som integration, inklusion og intersektionalitet, tages op og diskuteres i forhold til praksis. Der tages i denne forbindelse udgangspunkt i udfordringer knyttet til folkeskolen og svømmeundervisning som overordnet pædagogisk kontekst for forståelsen af, hvordan mangfoldighed kan komme til udtryk og hvordan det er muligt at arbejde med mangfoldighed i praksis. Centrale paradokser og udfordringer fremhæves i denne sammenhæng så som dilemmaet imellem diskurserne om lighed og mangfoldighed, imellem et fokus på forskellighed eller fællesskab samt en underkendende eller anerkendende andetgørelse. Feltet omkring mangfoldighed behandles bredt, både i forhold til kategorier som køn, seksualitet, etnicitet og kultur men også mere konkret i forhold til udvidelser af og redefinitioner af eksisterende køns- og etnicitetsforståelse
OriginalsprogDansk
TitelKøn, seksualitet og mangfoldighed
RedaktørerSteen Baagøe Nielsen , Gitte Friis Hansen, Anette Erlandson Pedersen
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Udgivelsesårsep. 2020
Udgave2.
Sider69-90
Kapitel3
ISBN (trykt)9788759334751
ISBN (Elektronisk)9788759338407
StatusUdgivet - sep. 2020

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 180952029