Abstract
Hvad ønsker vi at få at vide?
Arten og kvaliteten af skandinavisk forskning i året 2011 i dagtilbud for de 0-6 årige gennem en forskningskortlægning og forskervurdering.
Hvem ønsker at vide det og hvorfor?
Projektet er udført af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning som et samarbejdsprojekt med Danmarks Evalueringsinstitut. Projektet støttes af Utdanningsdirektoratet i Norge og Skolverket i Sverige.
EVA anvender resultatet af den gennemførte forskningskortlægning og -vurdering til udarbejdelse af Bakspejlet, en årsrapport til dagtilbudsområdet i Danmark, hvor især nye forskningsmæssige udviklingslinjer og fund betones. Data fra projektet indgår desuden i Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB_ECEC) om forskning i dagtilbud for de 0-6 årige.
Hvad fandt vi frem til?
Først og fremmest blev det konstateret, at den øgede opmærksom på dagtilbud, som har kunnet iagttages gennem de senere år i de skandinaviske lande, nu er slået igennem også i forskningen i form af en kraftig forøgelse af forskningen både regnet i antallet af forskellige projekter, men også regnet i antallet af store projekter.
Der blev i året 2011 publiceret 73 undersøgelser om dagtilbud for de 0-6 årige. Heraf havde 16 data fra Danmark, 34 data fra Norge og 23 data fra Sverige mens 4 havde data fra ikke-skandinaviske lande. Ingen af de 4 komparative undersøgelser havde data fra mere end ét skandinavisk land. 63 af undersøgelserne har god videnskabelig kvalitet.
Det pædagogiske personale er undersøgelsesgenstand i 64 % af årets studier. I 48 % indgår børnene. Forældre indgik i 15 % af undersøgelserne.
Flertallet (96 %) af årets undersøgelser inddrager et bredere samfundsmæssigt perspek-tiv i undersøgelsens analyser. Et sådant perspektiv findes ikke i de resterende 4 % af undersøgelserne.
37 % af undersøgelserne anvender et etnografisk design, efterfulgt af casestudier (15 %) og holdningsundersøgelser (11 %). I årets forskning er der 37 % af studierne, som anvender kvantitativ analyse. Feltets typiske forskning har et kvalitativt design.
De 63 undersøgelser om institutioner for 0-6 årige i Skandinavien, udgivet i 2011 med tilfredsstillende forskningskvalitet, har dannet grundlag for identificering af 6 temaer. Alle undersøgelserne er sorteret i disse:
• Samtaler: Kommunikation og demokrati;
• Sociale kompetencer og inklusion;
• Didaktik og læring;
• Profession: Identitet, udvikling og holdninger;
• Fysisk aktivitet, sundhed og fysisk miljø;
• Organisation, økonomi og kvalitet.
Hvordan kom vi frem til disse resultater?
Projektet har haft tre hovedfaser: Først søgte vi i alle relevante kilder efter forskning, som er udkommet i året 2011. Derpå sorterede vi de fundne undersøgelser for at sikre, at kun relevante undersøgelser blev medtaget. Så trak vi de relevante data ud af undersøgelserne blandt andet ved hjælp af et it-software, EPPI, udviklet specielt til dette formål ved London University. Endelig blev de relevante undersøgelser sorteret og sammenlignet og på den måde kortlagt og vurderet.
Hvor kan man finde mere information?
Undersøgelsen indgår i Evidensbasen, som Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har etableret, se: http://edu.au.dk/forskning/omraader/danskclearinghouseforuddannelsesforskning/.
Her kan man også finde et link til det forskningsgrundlag, Konceptnotatet, som styrer forskningsprocessen i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Sammesteds er der også adgang til Clearinghouse ’Notat om forskningskvalitet’, som redegør for grundlaget for kvalitetsvurderingen
Data fra undersøgelsen indgår ligeledes i databasen NB-ECEC, der er tilgængelig på http://www.nb-ecec.org
Endelig kan man læse mere om udvalgte dele af forskningen i magasinet Bakspejlet og i webartikler, der udgives af Danmarks Evalueringsinstitut.
Arten og kvaliteten af skandinavisk forskning i året 2011 i dagtilbud for de 0-6 årige gennem en forskningskortlægning og forskervurdering.
Hvem ønsker at vide det og hvorfor?
Projektet er udført af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning som et samarbejdsprojekt med Danmarks Evalueringsinstitut. Projektet støttes af Utdanningsdirektoratet i Norge og Skolverket i Sverige.
EVA anvender resultatet af den gennemførte forskningskortlægning og -vurdering til udarbejdelse af Bakspejlet, en årsrapport til dagtilbudsområdet i Danmark, hvor især nye forskningsmæssige udviklingslinjer og fund betones. Data fra projektet indgår desuden i Nordic Base of Early Childhood Education and Care (NB_ECEC) om forskning i dagtilbud for de 0-6 årige.
Hvad fandt vi frem til?
Først og fremmest blev det konstateret, at den øgede opmærksom på dagtilbud, som har kunnet iagttages gennem de senere år i de skandinaviske lande, nu er slået igennem også i forskningen i form af en kraftig forøgelse af forskningen både regnet i antallet af forskellige projekter, men også regnet i antallet af store projekter.
Der blev i året 2011 publiceret 73 undersøgelser om dagtilbud for de 0-6 årige. Heraf havde 16 data fra Danmark, 34 data fra Norge og 23 data fra Sverige mens 4 havde data fra ikke-skandinaviske lande. Ingen af de 4 komparative undersøgelser havde data fra mere end ét skandinavisk land. 63 af undersøgelserne har god videnskabelig kvalitet.
Det pædagogiske personale er undersøgelsesgenstand i 64 % af årets studier. I 48 % indgår børnene. Forældre indgik i 15 % af undersøgelserne.
Flertallet (96 %) af årets undersøgelser inddrager et bredere samfundsmæssigt perspek-tiv i undersøgelsens analyser. Et sådant perspektiv findes ikke i de resterende 4 % af undersøgelserne.
37 % af undersøgelserne anvender et etnografisk design, efterfulgt af casestudier (15 %) og holdningsundersøgelser (11 %). I årets forskning er der 37 % af studierne, som anvender kvantitativ analyse. Feltets typiske forskning har et kvalitativt design.
De 63 undersøgelser om institutioner for 0-6 årige i Skandinavien, udgivet i 2011 med tilfredsstillende forskningskvalitet, har dannet grundlag for identificering af 6 temaer. Alle undersøgelserne er sorteret i disse:
• Samtaler: Kommunikation og demokrati;
• Sociale kompetencer og inklusion;
• Didaktik og læring;
• Profession: Identitet, udvikling og holdninger;
• Fysisk aktivitet, sundhed og fysisk miljø;
• Organisation, økonomi og kvalitet.
Hvordan kom vi frem til disse resultater?
Projektet har haft tre hovedfaser: Først søgte vi i alle relevante kilder efter forskning, som er udkommet i året 2011. Derpå sorterede vi de fundne undersøgelser for at sikre, at kun relevante undersøgelser blev medtaget. Så trak vi de relevante data ud af undersøgelserne blandt andet ved hjælp af et it-software, EPPI, udviklet specielt til dette formål ved London University. Endelig blev de relevante undersøgelser sorteret og sammenlignet og på den måde kortlagt og vurderet.
Hvor kan man finde mere information?
Undersøgelsen indgår i Evidensbasen, som Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har etableret, se: http://edu.au.dk/forskning/omraader/danskclearinghouseforuddannelsesforskning/.
Her kan man også finde et link til det forskningsgrundlag, Konceptnotatet, som styrer forskningsprocessen i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning. Sammesteds er der også adgang til Clearinghouse ’Notat om forskningskvalitet’, som redegør for grundlaget for kvalitetsvurderingen
Data fra undersøgelsen indgår ligeledes i databasen NB-ECEC, der er tilgængelig på http://www.nb-ecec.org
Endelig kan man læse mere om udvalgte dele af forskningen i magasinet Bakspejlet og i webartikler, der udgives af Danmarks Evalueringsinstitut.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | København |
---|---|
Forlag | Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning |
Antal sider | 175 |
Rekvirerende organisation | Danmarks Evalueringsinstitut |
Status | Udgivet - 2013 |
Navn | Clearinghouse-forskningsserien |
---|---|
Nummer | 14 |
ISSN | 1904-5255 |
Emneord
- Skandinavien
- Dagtilbud
- forskningskortlægning
- Early childhood
- Internationale komparative undersøgelser