Forskningscirkler som praksisnær forskning: Mødet mellem praksisbaseret og forskningsbaseret viden

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Artiklen beskriver forskningscirklen
som en praksisnær forskningsmetode.
På baggrund af et konkret forskningsprojekt
om beslutningsprocesser og
frafald gennemført som en række
forskningscirkler analyseres det, hvilken
praksisbaseret viden der udvikles hos
praktikerne, og hvordan den forskningsbaserede
viden kan kvalificere
praksis. Baseret på systematiske data
dokumenteres det, at praktikerne
udvikler og anvender praksisbaseret
kollektiv viden gennem en omfattende
erfaringsudveksling. Praktikerne
er motiverede for at tilegne sig og
anvende forskningsbaseret viden; og de
anvender denne viden primært som en
forståelsesramme og som et grundlag
for at kunne begrebssætte de konkrete
handlinger på skolerne. Den forskningsbaserede
teoretiske viden anvendes kun
i mindre udstrækning som forklaringer
på den udviklede praksis. Det konkluderes,
at praksisnær forskning kræver
en særlig indsats fra forskerside. Den
forskningsbaserede viden skal oversættes
til praksis i et samarbejde mellem
forskere og praktikere
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Nummer29
Sider (fra-til)24-33
Antal sider10
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 10 sep. 2019

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 162531832