Psykologisk Institut

Forført af hjernen? Lær at skelne vrøvl fra videnskab i populærhjerneforskningens vidunderlige verden

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Standard

Forført af hjernen? Lær at skelne vrøvl fra videnskab i populærhjerneforskningens vidunderlige verden. / Lieberoth, Andreas.

I: Psykologisk Set, Bind 30, Nr. 89, 01.04.2013, s. 31-38.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{96a5a33c6956441689b75890b4ff40e8,
title = "Forf{\o}rt af hjernen?: L{\ae}r at skelne vr{\o}vl fra videnskab i popul{\ae}rhjerneforskningens vidunderlige verden",
abstract = "Blandingen af offentlig interesse, gode mediehistorier og smarte s{\ae}lgere har f{\o}rt til sejlivede neuromyter, der ikke bare distraherer almindelige mennesker, men ogs{\aa} f{\o}rer til udbredte misforst{\aa}elser blandt professionelle som l{\ae}rere og plejepersonale. I bedste fald leder neuromyter til spild af tid og penge, samt til placebo- effekter og basale misforst{\aa}elser om den menneskelige tilstand. I v{\ae}rste fald distraherer pseudovidenskab os fra at ops{\o}ge videnskabeligt valideret hj{\ae}lp, hvilket kan have en h{\o}j menneskelig og {\o}konomisk pris.Her dr{\o}ftes forskellige m{\aa}der neurovidenskabelige id{\'e}er forvandskes og misforst{\aa}s, og hvordan moderne viden om hjernen kan anvendes mere kritisk i f.eks. l{\ae}ringssammenh{\ae}ng. ",
keywords = "educational neuroscience, hjernen, l{\ae}ring, neuromyth, theory of science, science communication",
author = "Andreas Lieberoth",
year = "2013",
month = apr,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "30",
pages = "31--38",
journal = "Psykologisk Set",
issn = "0906-2483",
publisher = "Frydenlund",
number = "89",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Forført af hjernen?

T2 - Lær at skelne vrøvl fra videnskab i populærhjerneforskningens vidunderlige verden

AU - Lieberoth, Andreas

PY - 2013/4/1

Y1 - 2013/4/1

N2 - Blandingen af offentlig interesse, gode mediehistorier og smarte sælgere har ført til sejlivede neuromyter, der ikke bare distraherer almindelige mennesker, men også fører til udbredte misforståelser blandt professionelle som lærere og plejepersonale. I bedste fald leder neuromyter til spild af tid og penge, samt til placebo- effekter og basale misforståelser om den menneskelige tilstand. I værste fald distraherer pseudovidenskab os fra at opsøge videnskabeligt valideret hjælp, hvilket kan have en høj menneskelig og økonomisk pris.Her drøftes forskellige måder neurovidenskabelige idéer forvandskes og misforstås, og hvordan moderne viden om hjernen kan anvendes mere kritisk i f.eks. læringssammenhæng.

AB - Blandingen af offentlig interesse, gode mediehistorier og smarte sælgere har ført til sejlivede neuromyter, der ikke bare distraherer almindelige mennesker, men også fører til udbredte misforståelser blandt professionelle som lærere og plejepersonale. I bedste fald leder neuromyter til spild af tid og penge, samt til placebo- effekter og basale misforståelser om den menneskelige tilstand. I værste fald distraherer pseudovidenskab os fra at opsøge videnskabeligt valideret hjælp, hvilket kan have en høj menneskelig og økonomisk pris.Her drøftes forskellige måder neurovidenskabelige idéer forvandskes og misforstås, og hvordan moderne viden om hjernen kan anvendes mere kritisk i f.eks. læringssammenhæng.

KW - educational neuroscience

KW - hjernen

KW - læring

KW - neuromyth

KW - theory of science

KW - science communication

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 30

SP - 31

EP - 38

JO - Psykologisk Set

JF - Psykologisk Set

SN - 0906-2483

IS - 89

ER -