Abstract
Kapitlet omhandler forholdet mellem børnenes fællesskaber i skolen og forældrenes fællesskab om børnenes skoleliv. Der tages afsæt i, at børns hverdagsliv går på tværs af skole og hjem, og at forældre og professionelle derfor er forbundet gennem et fælles ansvar. Samtidig er netop denne arbejds- og opgavefordeling omstridt. Kapitlet følger forældres forløb som skoleforældre, og hvilke dilemmaer de oplever i forbindelse med deres børns første år i skolen. Herigennem vises, hvordan forældre arbejder på at følge med i, hvordan barnet håndterer skolelivet og trives, og hvordan dette er forbundet med en høj grad af uvished, uforudsigelighed og udfordringer. I kapitlet udforskes endvidere forældres forskellige perspektiver på klassen og skolens opgaver – og forældresamarbejdet om dette på forældremøder og i det daglige skoleliv. Forældre er forbundet gennem børnenes fælles liv i skolen, men kan i forbindelse med børnenes forskellige oplevelser og konflikter i skolen komme til at stå over for hinanden og opleve sig modstillet i hver deres forsøg på at bakke deres eget barn op. Forældres muligheder for at overskride konflikter og udvikle fælles handlemuligheder ser ud til at hænge sammen med, hvordan lærere organiserer muligheder for udveksling og måder at forbinde de forskellige hensyn i en klasse på. Det indebærer også at forholde konflikter til de almindelige udfordringer og dilemmaer, som børn og unge søger at håndtere, og at vise, hvordan den personlige læring og trivsel knytter sig til de fælles dynamikker i en klasse. På den måde bidrager kapitlet med viden om forældres perspektiver på deres børns skoleliv og understreger samtidig, hvordan samarbejde mellem lærere og forældre har stor betydning for fællesskaber og deltagelsesmuligheder i skolen. Kapitlet bygger på deltagerobservationer i en skoleklasse fra 1.-3. klasse samt deltagelse i forældremøder og interviews med børn og forældre.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Konflikter om børns skoleliv |
Redaktører | Charlotte Højholt, Dorte Kousholt |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Dansk Psykologisk Forlag |
Publikationsdato | 25 apr. 2018 |
Sider | 226-253 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 9788771586121 |
Status | Udgivet - 25 apr. 2018 |
Emneord
- Forældre/Forældresamarbejde
- Skole-hjem-samarbejde
- Børnefællesskaber
- Social praksis teori
- Fællesskab
- Grundskole
- Børnekultur
- Hverdagsliv