"Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Standard

"Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler" : rap og literacy - dansklærerens slaraffenland. / Fougt, Simon.

Literacydidaktik i fagene: i udskolingen. red. / Kirsten Friis; Dorte Østergren-Olsen. Frederikshavn : Dafolo, 2020. s. 69-88.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Harvard

Fougt, S 2020, "Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland. i K Friis & D Østergren-Olsen (red), Literacydidaktik i fagene: i udskolingen. Dafolo, Frederikshavn, s. 69-88.

APA

Fougt, S. (2020). "Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland. I K. Friis, & D. Østergren-Olsen (red.), Literacydidaktik i fagene: i udskolingen (s. 69-88). Dafolo.

CBE

Fougt S. 2020. "Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland. Friis K, Østergren-Olsen D, red. I Literacydidaktik i fagene: i udskolingen. Frederikshavn: Dafolo. s. 69-88.

MLA

Fougt, Simon ""Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland". og Friis, Kirsten Østergren-Olsen, Dorte (red.). Literacydidaktik i fagene: i udskolingen. Frederikshavn: Dafolo. 2020, 69-88.

Vancouver

Fougt S. "Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland. I Friis K, Østergren-Olsen D, red., Literacydidaktik i fagene: i udskolingen. Frederikshavn: Dafolo. 2020. s. 69-88

Author

Fougt, Simon. / "Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler" : rap og literacy - dansklærerens slaraffenland. Literacydidaktik i fagene: i udskolingen. red. / Kirsten Friis ; Dorte Østergren-Olsen. Frederikshavn : Dafolo, 2020. s. 69-88

Bibtex

@inbook{b41e23f07b4e41809a275300570eb744,
title = "{"}F{\o}r jeg g{\aa}r kaput, m{\aa} jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler{"}: rap og literacy - danskl{\ae}rerens slaraffenland",
abstract = "Dette kapitel argumenterer i en socialsemiotisk literacyforst{\aa}else for brug af raptekster analytisk og produktivt i udskolingens danskundervisning. F{\o}rst vises med udgangspunkt i et review over eksisterende viden, hvordan rap kan udvikle elevernes opm{\ae}rksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser, opm{\ae}rksomhed p{\aa} sprog og identitetsdannelse. Derefter gives id{\'e}er til, hvordan man kan arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, b{\aa}de med udgangspunkti eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres l{\ae}ringsm{\aa}l i forhold til det {\ae}stetiske univers, som raptekster er.",
author = "Simon Fougt",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "9788771607444",
pages = "69--88",
editor = "Kirsten Friis and Dorte {\O}stergren-Olsen",
booktitle = "Literacydidaktik i fagene",
publisher = "Dafolo",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - "Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler"

T2 - rap og literacy - dansklærerens slaraffenland

AU - Fougt, Simon

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Dette kapitel argumenterer i en socialsemiotisk literacyforståelse for brug af raptekster analytisk og produktivt i udskolingens danskundervisning. Først vises med udgangspunkt i et review over eksisterende viden, hvordan rap kan udvikle elevernes opmærksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser, opmærksomhed på sprog og identitetsdannelse. Derefter gives idéer til, hvordan man kan arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, både med udgangspunkti eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.

AB - Dette kapitel argumenterer i en socialsemiotisk literacyforståelse for brug af raptekster analytisk og produktivt i udskolingens danskundervisning. Først vises med udgangspunkt i et review over eksisterende viden, hvordan rap kan udvikle elevernes opmærksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser, opmærksomhed på sprog og identitetsdannelse. Derefter gives idéer til, hvordan man kan arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, både med udgangspunkti eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788771607444

SP - 69

EP - 88

BT - Literacydidaktik i fagene

A2 - Friis, Kirsten

A2 - Østergren-Olsen, Dorte

PB - Dafolo

CY - Frederikshavn

ER -