Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Familien Robot kommer forbi: robotter som legevæsner og legemedier i børns teknologiske legekultur

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Links

Begreber som STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), Computational Thinking, Digital Dannelse, Teknologiforståelse og ’læring’ om teknologier samt ’lære at’ benytte teknologier er centrale i forhold til forskningen i, indsatserne for og forståelsen af børns teknologipraksis i børnehaver og skoler. Med et forskningsmæssigt afsæt forsøger denne artikel at udvide feltet og forståelsen gennem at anskue børns teknologipraksis dels i en legekulturel optik, dels med et fokus på mellemmenneskelige og humanistiske dimensioner inden for 21st Century Learning Skills. Med udgangspunkt i et 4 måneder langt Design Based Research feltarbejde i 3 børnehaver, udført af Mads Bønløkke Pedersen, ser artiklen på, hvordan forskellige robotter som Ozobot, BlueBot, Dash-and-Dot og Edison ’kommer på besøg’ i børnehaver og bliver til legevæsner og legemedier i børnenes legepraksisser på egen hånd og sammen med pædagoger. I artiklen forstås børnehavens robotkultur som børnenes egen kultur og samtidig undersøges det, hvordan børn og pædagoger gennem etableringen af en sådan kultur opøver og udfolder teknologisk forestillingskraft og deltagende fællesskaber, faciliteret af robotter og teknologisk mod. Gennem artiklen fremskrives et rammeværk for at begribe en sådan legekulturel tilgang til børns teknologipraksis samt en analyse af et feltarbejde, der fremhæver, hvad et sådant rammeværk bidrager med, når vi forsker i og praktiserer teknologiske lege- og lærings-kulturer med børn i børnehaver.
OriginalsprogDansk
TidsskriftBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Vol/bind35
Nummer62
Sider (fra-til)61-90
Antal sider29
ISSN0907-6581
StatusUdgivet - 2018

Bibliografisk note

Rikke Toft Nørgaard, Skribent
Lektor, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Fagkoordinator for IT-Didaktisk Design. Leder af Forskningsenheden for Educational Design: Thinking & Practice. Formand for Coding Pirates Aarhus. Leder af House of Game//Play.

    Forskningsområder

  • Robot, Teknologi, Leg, teknologi, børn, Legekultur, teknologipædagogik, teknologisk forestillingskraft

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 145934150