Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Faglige evalueringer: sociale betingelser og betydninger

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Institut for Læring

Da de danske skolebørn i løbet af foråret 2010 blev testet ved de obligatoriske nationale test, var formålet hermed at vurdere børnenes faglige færdigheder. Artiklen argumenterer imidlertid for, at børns faglige færdigheder ikke isoleret lader sig måle. Artiklen baserer sig på ph.d. afhandlingen "Evalueret - deltagelse i folkeskolens evalueringspraksis" omhandlende brugen af forskellige evalueringsredskaber i folkeskolen. De empiriske citater og observationsuddrag, som anvendes i artiklen, er blevet til gennem observationer og interviews på tre forskellige danske folkeskoler over en periode på ½ - 1 år. Den teoretiske tilgang til såvel dataproduktion som analyse er den kritiske psykologi, som overordnet kan karakteriseres ved at være dialektisk i sit udgangspunkt. Det vil sige, at menneske og verden gensidigt skaber hinanden, og at vi derved udgør hinandens betingelser for deltagelse i konkrete sammenhænge. I artiklen bliver det vist, hvordan elever og elever samt elever og lærere udgør hinandens betingelser i en social evalueringspraksis.

 

 

OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind59
Nummer1
Sider (fra-til)59-68
Antal sider9
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2011

    Forskningsområder

  • Grundskole, Evaluering, Folkeskole, Test og karakterer, Læring og læringsmiljøer

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 205882