Projekter pr. år
Abstract
I kvantitative og kvalitative uddannelsesevalueringer på DPU giver de studerende udtryk for, at de savner kontinuitet og faglig feedback i kollektive vejledningsformer. Med afsæt i disse data og Bakhtins dialogbegreb undersøger vi i dette paper, hvordan man didaktisk kan arbejde med at tilgodese disse behov i en kollektiv kontekst - herunder hvilke didaktiske spændinger, der opstår i vejledningsforløbet. Paperet er baseret på kvantitativ og kvalitativ empiri fra et vejledningsforløb med 60 studerende på modul 1 på kandidatuddannelsen i Generel Pædagogik, DPU, i efteråret 2017, hvor vi systematisk har arbejdet med at skabe kontinuitet og rum for faglig peer feedback i Kollektiv Akademisk Vejledning. Et flertal af disse studerende har en professionsbacheloruddannelse, og vores tidligere undersøgelser peger på, at de oplever at blive præsenteret for en ny forståelse af, hvad akademiske kompetencer er samt hvad det vil sige at arbejde akademisk, som frustrerer og demotiverer dem. Kombineret med oplevelsen af samtidigt ikke at få tilstrækkelig faglig feedback skaber disse forhold et udfordrende afsæt for læring i en akademisk kontekst. Vores analytiske fund peger på, at der er divergerende og usagte opfattelser hos både vejledere og studerende af, hvornår er der tale om faglig feedback. Endvidere indikerer vores fund, at det er frugtbart systematisk at inddrage tidligere studerendes indsigter – både hos aktuelle og tidligere studerende på modulet – i arbejdet med at skabe kontinuitet i vejledningsforløbet. Afslutningsvis diskuterer vi perspektiverne af disse fund for udviklingen af en kollektiv vejledningspraksis i en universitetspædagogisk kontekst.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 17 maj 2018 |
Status | Udgivet - 17 maj 2018 |
Begivenhed | Konference: Dansk Universitetspædagogisk netværk: Fra data til beslutninger - Vingstedcenteret, Vejle, Danmark Varighed: 17 maj 2018 → 18 maj 2018 http://dun-net.dk/aktiviteter/2018/dun-konferencen-2018/ |
Konference
Konference | Konference: Dansk Universitetspædagogisk netværk |
---|---|
Lokation | Vingstedcenteret |
Land/Område | Danmark |
By | Vejle |
Periode | 17/05/2018 → 18/05/2018 |
Internetadresse |
Emneord
- Peer feedback
- Kollektiv Akademisk Vejledning
- Dialog
- Akademiske kompetencer
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Kollektiv Akademisk Vejledning
Nordentoft, H. M. (Deltager), Mariager-Anderson, K. (Deltager), Smedegaard, A. (Deltager) & Baggesen, P. (Deltager)
01/06/2016 → 31/01/2017
Projekter: Projekt › Forskning
Aktiviteter
- 1 Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
-
Kollektiv Akademisk Vejledning
Nordentoft, H. M. (Deltager)
24 sep. 2019Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus