Street-Lab er et ”laboratorium for gadeidræt”, der drives af frivillige kræfter. Street-Lab tiltrækker og engagerer børn, unge og deres familier som medskabere af mange forskellige slags aktiviteter, også meget andet end gadeidræt. Artiklen følger en ung dreng, vi kalder Mads, og hans mor over tid og sted. Med udgangspunkt i udvalgte situationer og tilhørende bevægelser undersøger vi først, hvordan marginaliseringens mekanismer præger Mads og hans familie før mødet med Street-Lab, for dernæst at undersøge hvordan deres deltagelse i Street-Lab’s fællesskabende aktiviteter delvist overskrider marginalisering. Afslutningsvis diskuteres det hvorvidt Street-Labs ændrede og mere begrænsede midlertidige fysiske rum og andre forhold har betydning for, at Mads’ deltagerbane tager endnu en drejning i retning af negative fællesskabende aktiviteter – der peger ud af Street-Lab.
Originalsprog
Dansk
Tidsskrift
Tidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind
24
Nummer
2
Sider (fra-til)
31-38
ISSN
1398-3717
Status
Udgivet - dec. 2021
Forskningsområder
forebyggelse af marginalisering, fællesskabende praksis, inklusion, gadeidræt, Overskridelse af marginalisering, social bæredygtighed, Inklusion, Fælleskab, Socialpædagogik, Marginalisering