"Før jeg går kaput, må jeg akut find' ord, jeg ka' putt' i mine kapitler": rap og literacy - dansklærerens slaraffenland

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Dette kapitel argumenterer i en socialsemiotisk literacyforståelse for brug af raptekster analytisk og produktivt i udskolingens danskundervisning. Først vises med udgangspunkt i et review over eksisterende viden, hvordan rap kan udvikle elevernes opmærksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser, opmærksomhed på sprog og identitetsdannelse. Derefter gives idéer til, hvordan man kan arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, både med udgangspunkt
i eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.
OriginalsprogDansk
TitelLiteracydidaktik i fagene : i udskolingen
RedaktørerKirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2020
Sider69-88
ISBN (Trykt)9788771607444
StatusUdgivet - 2020

Citationsformater