Abstract
Dette kapitel argumenterer i en socialsemiotisk literacyforståelse for brug af raptekster analytisk og produktivt i udskolingens danskundervisning. Først vises med udgangspunkt i et review over eksisterende viden, hvordan rap kan udvikle elevernes opmærksomhed for receptive, analytiske literacyprocesser, opmærksomhed på sprog og identitetsdannelse. Derefter gives idéer til, hvordan man kan arbejde produktivt med raptekster i udskolingens danskundervisning, både med udgangspunkt
i eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.
i eleverne selv og ved at omskrive eventyr til rap. Afslutningsvis diskuteres læringsmål i forhold til det æstetiske univers, som raptekster er.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Literacydidaktik i fagene : i udskolingen |
Redaktører | Kirsten Friis, Dorte Østergren-Olsen |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2020 |
Sider | 69-88 |
ISBN (Trykt) | 9788771607444 |
Status | Udgivet - 2020 |