Fællesskabende praksisser som rekontekstualisering af hjælp

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne antologi sætter fokus på, hvordan deltagelse i skabelse af fællesskaber har betydning for menneskers udvikling af livsmuligheder sammen med andre. I velfærdsprofessionelt arbejde udpeges individet ofte som genstanden for ”hjælp”, og mange gange med det formål at forandre den enkeltes adfærd eller mentale indstilling. Det betyder at problemer med rod i vanskelige sociale betingelser blive individualiseret, hvorved selve udpegningen som hjælp-behøvende risikerer at bidrage til marginalisering. Når mennesker i sociale nødsituationer oplever at blive peget ud som problemet, kan hjælp få en anden betydning end den tilsigtede. Hjælp kan opleves patroniserende og stigmatiserende i en organisering, hvor den ene part, der yder hjælp, ses som den aktive skabende part, mens den anden forstås som en relativt passiv hjælp-behøvende modtager. Denne figur af en hjælpe-relation, der består af en giver og en modtager (et subjekt-objekt forhold), har gennem tiden været genstand for megen kritik og forsøg på overskridelse i socialpædagogik og social arbejde (se også kapitel 2).
OriginalsprogDansk
TitelFællesskabende praksisser
RedaktørerLine Lerche Mørck, Ida Schwartz, Tina Wilchen Christensen, Morten Nissen
Antal sider15
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdatomar. 2023
ISBN (Trykt)9788772166339
StatusUdgivet - mar. 2023
NavnMenneskelig udvikling, deltagelse og social forandring
ISSN2246-3593

Emneord

  • fællesskabende praksis
  • hjælp
  • fælles tredje
  • Fællesskab
  • Marginalisering
  • Socialpædagogik

Citationsformater