Projekter pr. år
Abstract
Denne antologi sætter fokus på, hvordan deltagelse i skabelse af fællesskaber har betydning for menneskers udvikling af livsmuligheder sammen med andre. I velfærdsprofessionelt arbejde udpeges individet ofte som genstanden for ”hjælp”, og mange gange med det formål at forandre den enkeltes adfærd eller mentale indstilling. Det betyder at problemer med rod i vanskelige sociale betingelser blive individualiseret, hvorved selve udpegningen som hjælp-behøvende risikerer at bidrage til marginalisering. Når mennesker i sociale nødsituationer oplever at blive peget ud som problemet, kan hjælp få en anden betydning end den tilsigtede. Hjælp kan opleves patroniserende og stigmatiserende i en organisering, hvor den ene part, der yder hjælp, ses som den aktive skabende part, mens den anden forstås som en relativt passiv hjælp-behøvende modtager. Denne figur af en hjælpe-relation, der består af en giver og en modtager (et subjekt-objekt forhold), har gennem tiden været genstand for megen kritik og forsøg på overskridelse i socialpædagogik og social arbejde (se også kapitel 2).
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fællesskabende praksisser |
Redaktører | Line Lerche Mørck, Ida Schwartz, Tina Wilchen Christensen, Morten Nissen |
Antal sider | 15 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Frydenlund Academic |
Publikationsdato | mar. 2023 |
ISBN (Trykt) | 9788772166339 |
Status | Udgivet - mar. 2023 |
Navn | Menneskelig udvikling, deltagelse og social forandring |
---|---|
ISSN | 2246-3593 |
Emneord
- fællesskabende praksis
- hjælp
- fælles tredje
- Fællesskab
- Marginalisering
- Socialpædagogik
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Brobygning og fællesskabende praksis - udvikling af metoder til helhedsorienteret forebyggelse
Mørck, L. L., Nissen, M., Christensen, T. W., Hansen, H. R., Madsen, M. B. & Ilic, I.
01/01/2019 → 01/05/2022
Projekter: Projekt › Forskning
Fil