Evalueringer som mulige engagementer i fælles læreprocesser

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Evalueringer som mulige engagementer i fælles læreprocesser. / Kousholt, Kristine.

I: Nordiske Udkast, Bind 44, Nr. 1, 2016, s. 49-71.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Kousholt, K 2016, 'Evalueringer som mulige engagementer i fælles læreprocesser', Nordiske Udkast, bind 44, nr. 1, s. 49-71.

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Kousholt, Kristine. / Evalueringer som mulige engagementer i fælles læreprocesser. I: Nordiske Udkast. 2016 ; Bind 44, Nr. 1. s. 49-71.

Bibtex

@article{01b278374d0140cfad026682bf412739,
title = "Evalueringer som mulige engagementer i f{\ae}lles l{\ae}reprocesser",
abstract = "Sigtet med artiklen er dels at vise, hvordan evalueringer i skolen er mere end teknikker og redskaber. Der er i stedet tale om, for det f{\o}rste at forskellige evalueringsteknikker og redskaber bliver del af en praksis, der i forvejen er b{\aa}de f{\ae}lles og differentierende p{\aa} forskellige m{\aa}der, og at evalueringer f{\aa}r forskellige betydninger for forskellige deltagere. For det andet er evalueringer meget andet end teknikker og praksisser men m{\aa}der at v{\ae}re sammen p{\aa}, skabe betingelser for hinanden p{\aa} og indg{\aa} i f{\ae}lles selvforst{\aa}elsesprocesser p{\aa}. Dette vises gennem artiklens analyser. Til sidst pr{\ae}senteres et alternativ bud p{\aa} en evalueringspraksis, nemlig den udvidende evaluering, der tager alvorligt, at evalueringer kan v{\ae}re engagementer i f{\ae}lles l{\ae}reprocesser. ",
keywords = "L{\ae}ring, Evaluering, Grundskole",
author = "Kristine Kousholt",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "44",
pages = "49--71",
journal = "Nordiske Udkast",
issn = "1396-3953",
publisher = "CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Evalueringer som mulige engagementer i fælles læreprocesser

AU - Kousholt, Kristine

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Sigtet med artiklen er dels at vise, hvordan evalueringer i skolen er mere end teknikker og redskaber. Der er i stedet tale om, for det første at forskellige evalueringsteknikker og redskaber bliver del af en praksis, der i forvejen er både fælles og differentierende på forskellige måder, og at evalueringer får forskellige betydninger for forskellige deltagere. For det andet er evalueringer meget andet end teknikker og praksisser men måder at være sammen på, skabe betingelser for hinanden på og indgå i fælles selvforståelsesprocesser på. Dette vises gennem artiklens analyser. Til sidst præsenteres et alternativ bud på en evalueringspraksis, nemlig den udvidende evaluering, der tager alvorligt, at evalueringer kan være engagementer i fælles læreprocesser.

AB - Sigtet med artiklen er dels at vise, hvordan evalueringer i skolen er mere end teknikker og redskaber. Der er i stedet tale om, for det første at forskellige evalueringsteknikker og redskaber bliver del af en praksis, der i forvejen er både fælles og differentierende på forskellige måder, og at evalueringer får forskellige betydninger for forskellige deltagere. For det andet er evalueringer meget andet end teknikker og praksisser men måder at være sammen på, skabe betingelser for hinanden på og indgå i fælles selvforståelsesprocesser på. Dette vises gennem artiklens analyser. Til sidst præsenteres et alternativ bud på en evalueringspraksis, nemlig den udvidende evaluering, der tager alvorligt, at evalueringer kan være engagementer i fælles læreprocesser.

KW - Læring

KW - Evaluering

KW - Grundskole

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 44

SP - 49

EP - 71

JO - Nordiske Udkast

JF - Nordiske Udkast

SN - 1396-3953

IS - 1

ER -