Etik og børnehavebørn med autisme: Antropologisk forskning i pædagogisk arbejde

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

En præmis for denne artikel er, at etik er indlejret i den praktiske handling. Etik er integreret i al handling, og pædagogers handlinger påvirker uvægerligt børn og gør som alt andet socialt liv en forskel for dem hvad enten den er positiv eller negativ. Som antropologiske forskere er vi optaget af de mikrointeraktioner, der foregår mellem mennesker, og som det etnografiske feltarbejde giver adgang til. Således også pædagogers handlinger i relation til specifikke børn. I vores forskning i hverdagslivet for børn med autisme i almene daginstitutioner, er vi på denne måde stødt på etisk forsvarlig såvel som etisk problematisk pædagogisk praksis i relation til disse børn. Når vi bliver konfronteret med pædagogik med negative konsekvenser for børn, der er udsatte, må vi som forskere tage stilling til, hvordan vi vil håndtere disse iagttagelser i henhold til forsvarlig forskningsetik og -praksis. I denne artikel viser vi konkrete eksempler på, hvordan pædagogikken kan fremstå problematisk i etisk forstand, ligesom vi illustrerer pædagogik som i højere grad indfrier den etiske fordring. Desuden reflekterer vi over de forskningsetiske valg, som er forbundet med feltarbejdet, samt det analytiske såvel som det forskningsformidlende arbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske Udkast
Vol/bind2023
Nummer2
Sider (fra-til)62-87
Antal sider25
ISSN1396-3953
StatusUdgivet - 1 feb. 2024

Emneord

  • autisme
  • dagtilbud
  • pædagogisk praksis
  • forskningsetik
  • etik i pædagogisk praksis

Citationsformater