Etik i klasseledelsespraksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel fokuseres på etik i klasseledelsespraksis. Kapitlet tager afsæt i et såkaldt performativt perspektiv på subjekt og verden, som betyder, at vi gennemgribende er relateret til hinanden og hele tiden bliver til dynamisk, hvorfor vi også har et særligt ansvar for os selv og andre. Med det afsæt beskæftiger kapitlet sig med en række etiske problemstillinger, der er relateret til klasseledelsesbegrebets angelsaksiske ophav. Det drejer sig om ledelsesforståelsen i klasseledelsesbegrebet og en udbredt distinktion mellem ’management’, ’instruction’ og interpersonelle relationer. Derudover udfordrer kapitlet også en anden udbredt distinktion mellem det faglige og det sociale med fokus på de etiske implikationer heraf.
OriginalsprogDansk
TitelLærerens pædagogiske lederskab : At skabe mening, samarbejde, tydelige rammer og gode relationer
RedaktørerElsebeth Jensen, Ole Løw
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2022
Sider139-150
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788750057734
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Etik
  • Klasseledelse
  • Forbundetheder
  • Klasserumsledelse
  • Grundskole

Citationsformater