DPU

Aarhus Universitets segl

Et styrket fundament for valg af ungdomsuddannelse: Anbefalinger for det nationale program for udskoling og valg af ungdomsuddannelse

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

Dokumenter

Denne rapport præsenterer de drøftelser, som parterne for Det nationale program for udskoling og valg af ungdomsuddannelse har haft i perioden 2020-2022. Parternes drøftelser har taget udgangspunkt i den politiske aftale Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden fra 2018 og det politiske ønske om, at unge fremover får et stærkere fundament for valg af ungdomsuddannelse. Formålet med aftalen var blandt andet at øge søgningen til erhvervsuddannelserne. Rapporten indeholder parternes fælles anbefalinger til børne- og undervisningsministeren til, hvordan grundlaget for at vælge og gen-nemføre en ungdomsuddannelse kan styrkes for eleverne i folkeskolen.
Med udgangspunkt i ønsket om at alle elever i skolen skal præsenteres for en systematisk og koordine-ret indsats frem mod overgangen til ungdomsuddannelse, blev det i aftalen Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden besluttet, at der skulle etables et nationalt program for udskoling og valg af ungdomsuddannelse. Anbefalingerne til børne- og undervisningsministeren er parternes fælles bud på, hvor området skal bevæge sig hen med afsæt i de strukturelle rammer og muligheder, som sektoren har i dag.

Anbefalingerne er suppleret af eksempler fra praksis fra kommuner og skoler, der illustrerer hvordan man kan arbejde i tråd med anbefalingerne.
Med anbefalingerne sendes samtidig et signal til skoler, ungdomsuddannelsesinstitutioner, kommuner og regioner om, hvordan de sammen kan arbejde om at styrke elevernes fundament for valg af ung-domsuddannelse.

I forlængelse af anbefalingerne fremhæver parterne desuden, at der fortsat bør være en dialog i andre fora om rammerne for eksempelvis den kommunale ungeindsats, individuel vejledning, kommunale måltal for unges valg af ungdomsuddannelse og dialog om de strukturelle barrierer for, at flere vælger en erhvervsuddannelse. Dette er uddybet i afsnit 8 i denne rapport.

Med parternes opbakning skal det nationale program være med til at skabe en fælles forståelse af og praksis for, hvordan unges uddannelsesvalg kvalificeres gennem meningsfulde vejledningsaktiviteter koblet til undervisning, og som bidrager til at give den enkelte elev indblik i egne styrker og forudsæt-ninger. Det er parternes intention og forventning, at det nationale program vil føre til, at flere unge fø-ler sig mere trygge i og bedre forberedte på at vælge en ungdomsuddannelse, således flere også påbe-gynder og gennemfører en ungdomsuddannelse.
PARTERNE FOR DET NATIONALE PROGRAM FOR UDSKOLING OG VALG AF UNGDOMSUDDANNELSE
 Børne- og Undervisningsministeriet (formand)  Kommunernes Landsforening (KL)  Danmarks Lærerforening (DLF)  Skolelederforeningen, Børne- og Kulturchefforeningen (BKF)  Danske Gymnasier (DG)  Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG)  Danske SOSU-skoler  Danske Regioner

Ud over parternes anbefalinger har drøftelserne også ført til fælles opbakning til flere konkrete indsat-ser om for eksempel kompetenceudvikling, kapacitetsopbygning og materialeudvikling, som Børne- og Undervisningsministeriet har igangsat med sparring fra parterne. Dette er uddybet i afsnit 8 i denne rapport.

Parternes drøftelser er løbende blevet kvalificeret af viden fra praksis og forskning gennem et fagligt panel udpeget af parterne. Panelet har været med til at nuancere udfordringsbilledet med udgangs-punkt i de komplekse udfordringer, der kendetegner unges valg af ungdomsuddannelse. Endelig har panelet bidraget med deres viden til en række faktaark om vejledningsaktiviteterne i folkeskolen i dag. Faktaarkene er bilag til denne rapport.

DELTAGERNE I DET FAGLIGE PANEL
 Camilla Hutters, leder af Nationalt Center for Erhvervspædagogik, Københavns Professions-højskole  Camilla Ida Saebel, uddannelsesdirektør på NEXT  Jakob Thulesen Dahl, rektor på Skanderborg Gymnasium  Kathrine Vestergaard Hyttel, skoleleder på Tarup Skole, Odense Kommune  Lise Tingleff Nielsen, områdechef i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)  Louise Hald, lærer på Christianshavns Skole, Københavns Kommune  Mai-Britt Dorte Marie Buur, tidl. koordinator i Kalundborg Kommune  Noemi Katznelson, leder af Center for Ungdomsforskning (CeFU)  Rie Thomsen, professor MSO på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
OriginalsprogDansk
ForlagBørne- og Undervisningsministeriet
Antal sider25
ISBN (Elektronisk)87-603-3337-5
StatusUdgivet - 2022

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 306121586