Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

"Et dari-agtigt A": skriftsprogstilegnelse og biliteracy

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

  • Institut for Didaktik
  • Forskningsprogram for Fagdidaktik
Når flersprogede børn lærer at læse og skrive, møder de ofte andre skriftsystemer end det danske sideløbende med deres tilegnelse af læse- og skrivefærdighed på dansk. Samtidig med, at de lærer de danske bogstaver at kende, vil de også begynde at forstå grundlæggende principper i andre skriftsystemer. Med afsæt i erfaringer fra forsknings- og udviklingsprojektet "Tegn på sprog" beskrives gennem nedslag i datamaterialet, hvordan flersprogede børn udvikler deres forståelse af de underliggende principper i de forskellige skriftsprog, og hvordan de i deres fortolkninger anvender og transformerer det input, de møder omkring sig
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Laesning
Nummer8
Sider (fra-til)16-20
Antal sider5
ISSN1902-3472
StatusUdgivet - 2010

    Forskningsområder

  • skriftsprogstilegnelse, literacy, biliteracy, tosprogethed

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 32173631