Er tryghed vigtigt for læring i institutioner? Analyse af et psykoedukativt forløb med anoreksipatienter

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I mange former for institutionsliv indgår læring som en vigtig
aktivitet. Man hører ofte, at man skal være tryg for at kunne
lære, og begrebet tryghed bruges jævnligt i skandinavisk læringslitteratur,
men der er overraskende få definitioner af begrebet.
Oftest ses det som en selvfølge, at tryghed er vigtigt for
læring. Der mangler undersøgelser, der underbygger dette, og
der mangler en forklaring på, hvad tryghed i et institutionsliv
egentlig er, og hvordan tryghed er vigtig for læring. På baggrund
af en spørgeskemaundersøgelse af et forløb i psykoedukation
for anoreksipatienter (Anorexia nervosa), viser vi, at i
denne institutionelle kontekst og for disse unge spiller tryghed
en vigtig rolle for læring. I artiklens anden halvdel undersøger
vi med udgangspunkt i anoreksipatienternes udsagn og psykologisk
litteratur, hvad tryghed er, og hvordan tryghed er vigtigt
for læring i et institutionsliv.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind41
Nummer1
Sider (fra-til)70-90
Antal sider21
ISSN0107-1211
StatusUdgivet - aug. 2020

    Forskningsområder

  • tryghed, læring, institutionsliv

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 187547538