Er dit barns sprog alderssvarende?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Formelle evalueringer af børns sproglige udvikling er gennem de seneste år blevet et mere og mere udbredt fænomen i daginstitutioner i Norden. I dette kapitel analyseres det faglige fundament for et meget anvendt sprogligt evalueringsredskab: TRAS – Tidlig registrering af sprogudvikling (Espenakk mfl., 2003b). Gennem en analyse af TRAS-skemaets faglige antagelser og konkrete spørgsmål belyses den overordnede fortolkningsramme af sprog og småbørns sproglige udvikling, der skabes i evalueringsredskabet og danner grundlag for fortællinger om sprog og børns sproglige udvikling. Analysen viser, at en anvendelse af TRAS-skemaet medfører en særlig form for «normalitetskontrol» af alle børn, der teoretisk og vidensmæssigt har specialpædagogiske rødder. Betydningen heraf for arbejdet med sprog i daginstitutioner diskuteres.
OriginalsprogDansk
TitelProblembarna : metoder og manualer i barnehage, skole og barnevern
RedaktørerMari Pettersvold, Solveig Østrem
UdgivelsesstedOslo
ForlagCappelen Damm
Udgivelsesår15 jun. 2019
Sider101-118
ISBN (trykt)978-82-02-56952-5
StatusUdgivet - 15 jun. 2019

    Forskningsområder

  • sproglig evaluering - daginstitutioner - sproglige evalueringsredskaber - TRAS

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 157349000