TY - JOUR
T1 - Chunking und Variabilität in der lernersprachlichen Produktion.
T2 - Theoretische Überlegungen und Ergebnisse einer Fallstudie zum Zweitsprachenerwerb einer spanischen Deutschlernerin.
AU - Rohmann, Heike
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - I min artikel redegør jeg først for de forklaringsmodeller for fremmedsprogstilegnelse, der er baseret på chunking som central mekanisme. Videre anfører jeg, at andre ansatser understreger det konkrete outputs betydning for mellemsprogets udvikling. Jeg fremlægger resultater af mit netop afluttede studie, hvori jeg bl.a. analyserer den syntaktiske variabilitet i et mellemsprog, som produceres af en lørner, der lærer tysk som andetsprog. Jeg argumenterer for, at chunking og regelbrug er tæt forbundet. Endelig viser jeg, at den konkrete performance kan betragtes som pacemaker for mellemsprogets konstruktioner.
AB - I min artikel redegør jeg først for de forklaringsmodeller for fremmedsprogstilegnelse, der er baseret på chunking som central mekanisme. Videre anfører jeg, at andre ansatser understreger det konkrete outputs betydning for mellemsprogets udvikling. Jeg fremlægger resultater af mit netop afluttede studie, hvori jeg bl.a. analyserer den syntaktiske variabilitet i et mellemsprog, som produceres af en lørner, der lærer tysk som andetsprog. Jeg argumenterer for, at chunking og regelbrug er tæt forbundet. Endelig viser jeg, at den konkrete performance kan betragtes som pacemaker for mellemsprogets konstruktioner.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1603-5925
VL - 3
SP - 105
EP - 126
JO - Tidsskrift for Sprogforskning
JF - Tidsskrift for Sprogforskning
IS - 1
ER -