Chunking und Variabilität in der lernersprachlichen Produktion. Theoretische Überlegungen und Ergebnisse einer Fallstudie zum Zweitsprachenerwerb einer spanischen Deutschlernerin.

Heike Rohmann

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskning

    Abstract

    I min artikel redegør jeg først for de forklaringsmodeller for fremmedsprogstilegnelse, der er baseret på chunking som central mekanisme. Videre anfører jeg, at andre ansatser understreger det konkrete outputs betydning for mellemsprogets udvikling. Jeg fremlægger resultater af mit netop afluttede studie, hvori jeg bl.a. analyserer den syntaktiske variabilitet i et mellemsprog, som produceres af en lørner, der lærer tysk som andetsprog. Jeg argumenterer for, at chunking og regelbrug er tæt forbundet. Endelig viser jeg, at den konkrete performance kan betragtes som pacemaker for mellemsprogets konstruktioner.
    OriginalsprogTysk
    TidsskriftTidsskrift for Sprogforskning
    Vol/bind3
    Nummer1
    Sider (fra-til)105-126
    Antal sider22
    ISSN1603-5925
    StatusUdgivet - 2005

    Citationsformater