Elevproduktion og skolens opgavevirkelighed

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Jesper Bremholm, Rune Hansen og Marie Falkesgaard Slot
Dette kapitel præsenterer centrale resultater fra studiet Elevopgaver og elevproduktion i det 21. århundrede der blandt andet rummer den første større kvantitative undersøgelse af opgavedidaktik og elevers produktive arbejde i den danske grundskole. Studiet omfatter også en kvalitativ del, og i kapitlet udfoldes – med multimodalitet som særlig optik dette metodiske dobbeltblik på elevproduktion med data fra alle skoler involveret i de tre demonstrationsskoleprojekter . Undersøgelsen omfatter fagene dansk, matematik og naturfag (natur & teknologi og biologi,) og centrale resultater fra undersøgelsen præsenteres og diskuteres gennem en række konkrete eksempler fra de berørte fag. I forhold til elevers produktive arbejde peger undersøgelsens resultater både på potentialer og særlige barrierer i forbindelse med at udvikle en kompetenceorienteret undervisning. I kapitlet argumenteres desuden for udvikling af en opgavedidaktik, som et betydningsfuldt didaktisk delaspekt, der især knytter sig til kategorier som elevaktivitet, fagligt indhold samt organisering og arbejdsmåde. Som et bidrag hertil gives i kapitlet et bud på en opgavedidaktisk model.
OriginalsprogDansk
TitelSkoleudvikling med it : forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I
RedaktørerJeppe Bundsgaard, Marianne Georgsen, Stefan Ting Graf, Thomas Illum Hansen, Charlotte Krog Skott
Antal sider31
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Udgivelsesår2018
Sider77-105
Kapitel4
ISBN (trykt)978 87 7184 412 2
StatusUdgivet - 2018
SerietitelDidaktiske studier
Vol/bind3
ISSN2446-4554

    Forskningsområder

  • 21st century skills, 21. århundredes kompetencer, Elevproduktion, Opgavedidaktik, Elevaktiviteter, Dansk, Matematik, Naturfag

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 99589533