Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Elevoprør og studenteroprør i Danmark: Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Standard

Elevoprør og studenteroprør i Danmark : Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014. / Nielsen, Knud Holt.

DPU, Aarhus Universitet, 2015. 61 s. (KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Harvard

Nielsen, KH 2015, Elevoprør og studenteroprør i Danmark: Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014. KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition, DPU, Aarhus Universitet. <http://ebooks.au.dk/index.php/aul/catalog/book/21>

APA

CBE

Nielsen KH 2015. Elevoprør og studenteroprør i Danmark: Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014. DPU, Aarhus Universitet. 61 s. (KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition).

MLA

Nielsen, Knud Holt Elevoprør og studenteroprør i Danmark: Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014 DPU, Aarhus Universitet. 2015. (KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition).

Vancouver

Nielsen KH. Elevoprør og studenteroprør i Danmark: Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014. DPU, Aarhus Universitet, 2015. 61 s. (KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition).

Author

Nielsen, Knud Holt. / Elevoprør og studenteroprør i Danmark : Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014. DPU, Aarhus Universitet, 2015. 61 s. (KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition).

Bibtex

@book{d7aa883cb79e4c7d8ee17c84c5c3ab2a,
title = "Elevopr{\o}r og studenteropr{\o}r i Danmark: Protestaktiviteter blandt l{\ae}rlinge, elever og studerende 1960-2014",
abstract = "Rapporten analyserer udviklingen i protestaktiviteter blandt unge i Danmark gennem en systematisk kortl{\ae}gning af omfang og temaer for alle st{\o}rre protestdemonstrationer organiseret af elever, studerende og l{\ae}rlinge fra 1960-2014.Igennem de mere end fem {\aa}rtier som kortl{\ae}gges, kan man s{\aa}ledes iagttage flere st{\o}rre protestb{\o}lger blandt de danske unge. Rapporten p{\aa}viser bl.a., at det er n{\o}dvendigt med en revurdering af den betydning, man ofte till{\ae}gger {\aa}ret 1968 og studenteropr{\o}ret. Perioden 1966-1971 markerer s{\aa}ledes ikke et klimaks for unge uddannelsess{\o}gendes deltagelse i kollektive protestaktiviteter i Danmark, men er blot en tidlig fase i en mere omfattende og langvarig b{\o}lge af kollektive protestaktiviteter blandt uddannelsess{\o}gende, der str{\ae}kker sig helt op i 1980{\textquoteright}erne, hvor protestdemonstrationerne fra 1973-1988 er langt mere omfattende end i perioden 1966-1971. 1960{\textquoteright}ernes og 1970{\textquoteright}ernes protestb{\o}lge blandt unge var heller ikke nogen ”unik” fase, tv{\ae}rtimod har vi i Danmark i {\aa}rene efter 1999 oplevet en ny b{\o}lge af kollektive protestaktiviteter blandt unge under uddannelse, der er langt mere omfattende end under studenteropr{\o}ret.Magtud{\o}velsesformen inden for uddannelsespolitikken har {\ae}ndret sig v{\ae}sentligt fra 1960'erne til i dag og det giver til geng{\ae}ld sv{\ae}rere betingelser for elev- og studenterbev{\ae}gelsen i dag. Over tid er det ydermere tydeligt, at organisation har en afg{\o}rende betydning. N{\aa}r der er landsd{\ae}kkende elev- og studenterorganisationer i Danmark, der aktivt s{\o}ger det og er i stand til at samle lokal utilfredshed i landsd{\ae}kkende kollektive protestaktiviteter - og efterf{\o}lgende opsamle de kollektive erfaringer fra disse for at l{\ae}gge dem til grund for efterf{\o}lgende aktiviteter blandt nye generationer af unge og p{\aa} den m{\aa}de udvikle en egentlig protestkultur blandt unge - s{\aa} er det, at utilfredshed blandt unge under uddannelse over konkrete forhold udvikler sig til fler{\aa}rige protest-b{\o}lger.",
author = "Nielsen, {Knud Holt}",
year = "2015",
language = "Dansk",
series = "KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, L{\ae}reprocesser og Transition",
publisher = "DPU, Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Elevoprør og studenteroprør i Danmark

T2 - Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

AU - Nielsen, Knud Holt

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Rapporten analyserer udviklingen i protestaktiviteter blandt unge i Danmark gennem en systematisk kortlægning af omfang og temaer for alle større protestdemonstrationer organiseret af elever, studerende og lærlinge fra 1960-2014.Igennem de mere end fem årtier som kortlægges, kan man således iagttage flere større protestbølger blandt de danske unge. Rapporten påviser bl.a., at det er nødvendigt med en revurdering af den betydning, man ofte tillægger året 1968 og studenteroprøret. Perioden 1966-1971 markerer således ikke et klimaks for unge uddannelsessøgendes deltagelse i kollektive protestaktiviteter i Danmark, men er blot en tidlig fase i en mere omfattende og langvarig bølge af kollektive protestaktiviteter blandt uddannelsessøgende, der strækker sig helt op i 1980’erne, hvor protestdemonstrationerne fra 1973-1988 er langt mere omfattende end i perioden 1966-1971. 1960’ernes og 1970’ernes protestbølge blandt unge var heller ikke nogen ”unik” fase, tværtimod har vi i Danmark i årene efter 1999 oplevet en ny bølge af kollektive protestaktiviteter blandt unge under uddannelse, der er langt mere omfattende end under studenteroprøret.Magtudøvelsesformen inden for uddannelsespolitikken har ændret sig væsentligt fra 1960'erne til i dag og det giver til gengæld sværere betingelser for elev- og studenterbevægelsen i dag. Over tid er det ydermere tydeligt, at organisation har en afgørende betydning. Når der er landsdækkende elev- og studenterorganisationer i Danmark, der aktivt søger det og er i stand til at samle lokal utilfredshed i landsdækkende kollektive protestaktiviteter - og efterfølgende opsamle de kollektive erfaringer fra disse for at lægge dem til grund for efterfølgende aktiviteter blandt nye generationer af unge og på den måde udvikle en egentlig protestkultur blandt unge - så er det, at utilfredshed blandt unge under uddannelse over konkrete forhold udvikler sig til flerårige protest-bølger.

AB - Rapporten analyserer udviklingen i protestaktiviteter blandt unge i Danmark gennem en systematisk kortlægning af omfang og temaer for alle større protestdemonstrationer organiseret af elever, studerende og lærlinge fra 1960-2014.Igennem de mere end fem årtier som kortlægges, kan man således iagttage flere større protestbølger blandt de danske unge. Rapporten påviser bl.a., at det er nødvendigt med en revurdering af den betydning, man ofte tillægger året 1968 og studenteroprøret. Perioden 1966-1971 markerer således ikke et klimaks for unge uddannelsessøgendes deltagelse i kollektive protestaktiviteter i Danmark, men er blot en tidlig fase i en mere omfattende og langvarig bølge af kollektive protestaktiviteter blandt uddannelsessøgende, der strækker sig helt op i 1980’erne, hvor protestdemonstrationerne fra 1973-1988 er langt mere omfattende end i perioden 1966-1971. 1960’ernes og 1970’ernes protestbølge blandt unge var heller ikke nogen ”unik” fase, tværtimod har vi i Danmark i årene efter 1999 oplevet en ny bølge af kollektive protestaktiviteter blandt unge under uddannelse, der er langt mere omfattende end under studenteroprøret.Magtudøvelsesformen inden for uddannelsespolitikken har ændret sig væsentligt fra 1960'erne til i dag og det giver til gengæld sværere betingelser for elev- og studenterbevægelsen i dag. Over tid er det ydermere tydeligt, at organisation har en afgørende betydning. Når der er landsdækkende elev- og studenterorganisationer i Danmark, der aktivt søger det og er i stand til at samle lokal utilfredshed i landsdækkende kollektive protestaktiviteter - og efterfølgende opsamle de kollektive erfaringer fra disse for at lægge dem til grund for efterfølgende aktiviteter blandt nye generationer af unge og på den måde udvikle en egentlig protestkultur blandt unge - så er det, at utilfredshed blandt unge under uddannelse over konkrete forhold udvikler sig til flerårige protest-bølger.

M3 - Rapport

T3 - KULT - Konsortiet for forskning i Ungdomsliv, Læreprocesser og Transition

BT - Elevoprør og studenteroprør i Danmark

PB - DPU, Aarhus Universitet

ER -