DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin

Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

Standard

Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin. / Kabel, Kristine; Bremholm, Jesper; Bundsgaard, Jeppe; Berthelsen, Ulf Dalvad.

DPU, Aarhus Universitet, 2021. s. 1-28.

Publikation: Working paper/Preprint Working paperForskning

Harvard

APA

CBE

MLA

Kabel, Kristine o.a.. Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin. 1-28. DPU, Aarhus Universitet. 2021,

Vancouver

Kabel K, Bremholm J, Bundsgaard J, Berthelsen UD. Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin. DPU, Aarhus Universitet. 2021 jan, s. 1-28.

Author

Bibtex

@techreport{11a94250464d437a855675641f97b962,
title = "Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin",
abstract = "I ATEL unders{\o}ger vi elevers tidlige skriveudvikling (0.klasse -2. klasse med blik ind i 3. og 4. klasse) s{\aa}dan som denne kan identificeres i elevtekster skrevet i Skriv&L{\ae}s. Som redskab til kunne unders{\o}ge denne udvikling har vi udviklet en analysemodel,som har grundlag i systemisk funktionel lingvistik, dansk funktionel lingvistik og strukturel viden om s{\ae}tnings-opbygning i dansk.1Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv, men vi har s{\ae}rligt identificeret hvordan den kanforeg{\aa} sprogligt i de tidlige skole{\aa}r. Vi unders{\o}ger derved b{\o}rns skriveudvikling som den muligg{\o}res og udfolder sig inden for skolens dom{\ae}ne, og mere pr{\ae}cist inden for dansk og i mindre grad i den {\o}vrige fagr{\ae}kke i indskolingen, og samtidig betinget af mulighederne i Skriv&L{\ae}s. Samtidig forst{\aa}r vi den enkelte elevs betydningsskabende valg i en tekst som forbundet med elevens sproglige re-pertoire, med skrivesituationen, med elevens interesse og med elevens fortolkning af, hvad der forventes i situationen. Disse kontekstuelle forhold har vi ikke kunnet unders{\o}ge direkte, men foruds{\ae}tte i vores forst{\aa}else af de m{\o}nstre, vi har kunnet identificere, og som giver et rigt og nyt robust indblik i emergent disciplinary writing.",
author = "Kristine Kabel and Jesper Bremholm and Jeppe Bundsgaard and Berthelsen, {Ulf Dalvad}",
year = "2021",
month = jan,
language = "Dansk",
isbn = "87-7684-519-2",
pages = "1--28",
type = "WorkingPaper",

}

RIS

TY - UNPB

T1 - Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin

AU - Kabel, Kristine

AU - Bremholm, Jesper

AU - Bundsgaard, Jeppe

AU - Berthelsen, Ulf Dalvad

PY - 2021/1

Y1 - 2021/1

N2 - I ATEL undersøger vi elevers tidlige skriveudvikling (0.klasse -2. klasse med blik ind i 3. og 4. klasse) sådan som denne kan identificeres i elevtekster skrevet i Skriv&Læs. Som redskab til kunne undersøge denne udvikling har vi udviklet en analysemodel,som har grundlag i systemisk funktionel lingvistik, dansk funktionel lingvistik og strukturel viden om sætnings-opbygning i dansk.1Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv, men vi har særligt identificeret hvordan den kanforegå sprogligt i de tidlige skoleår. Vi undersøger derved børns skriveudvikling som den muliggøres og udfolder sig inden for skolens domæne, og mere præcist inden for dansk og i mindre grad i den øvrige fagrække i indskolingen, og samtidig betinget af mulighederne i Skriv&Læs. Samtidig forstår vi den enkelte elevs betydningsskabende valg i en tekst som forbundet med elevens sproglige re-pertoire, med skrivesituationen, med elevens interesse og med elevens fortolkning af, hvad der forventes i situationen. Disse kontekstuelle forhold har vi ikke kunnet undersøge direkte, men forudsætte i vores forståelse af de mønstre, vi har kunnet identificere, og som giver et rigt og nyt robust indblik i emergent disciplinary writing.

AB - I ATEL undersøger vi elevers tidlige skriveudvikling (0.klasse -2. klasse med blik ind i 3. og 4. klasse) sådan som denne kan identificeres i elevtekster skrevet i Skriv&Læs. Som redskab til kunne undersøge denne udvikling har vi udviklet en analysemodel,som har grundlag i systemisk funktionel lingvistik, dansk funktionel lingvistik og strukturel viden om sætnings-opbygning i dansk.1Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv, men vi har særligt identificeret hvordan den kanforegå sprogligt i de tidlige skoleår. Vi undersøger derved børns skriveudvikling som den muliggøres og udfolder sig inden for skolens domæne, og mere præcist inden for dansk og i mindre grad i den øvrige fagrække i indskolingen, og samtidig betinget af mulighederne i Skriv&Læs. Samtidig forstår vi den enkelte elevs betydningsskabende valg i en tekst som forbundet med elevens sproglige re-pertoire, med skrivesituationen, med elevens interesse og med elevens fortolkning af, hvad der forventes i situationen. Disse kontekstuelle forhold har vi ikke kunnet undersøge direkte, men forudsætte i vores forståelse af de mønstre, vi har kunnet identificere, og som giver et rigt og nyt robust indblik i emergent disciplinary writing.

M3 - Working paper

SN - 87-7684-519-2

SP - 1

EP - 28

BT - Elevers tidlige skriveudvikling: Identificerede trin

CY - DPU, Aarhus Universitet

ER -