Aarhus Universitets segl

Elevers tidlige skriveudvikling: En tekstorienteret model med potentialer for differentieret skriveundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Mange forhold spiller en rolle for skriveudvikling set i et livsperspektiv. I ATEL-projektet (2018-2023) identificerer vi, hvordan elever gennem skolens tre første år udvider deres skriftsproglige repertoire, fra de første skriblerier til de begynder at skrive korte sammenhængende tekster (6-8 år). Konkret har vi analyseret et stort antal billedbøger skrevet af elever i Svendborg Kommune (n=803). Ved at undersøge tidlig skriveudvikling som et flerdimensioneltsprogligt fænomen hen over flere skoleår, adresserer vi et underbelyst område både nationalt og internationalt.I artiklen præsenterer vi et centralt resultat: En model for elevers typiske udvikling af skriftsproglige ressourcer. Derudover fremhæver vi, at vi kan se stor diversitet på hvert klassetrin, som kalder på en differentieret skriveundervisning. På baggrund af den nuancerede og præcise viden om skriveudvikling som den kan sesi elevers tekster, har vi udviklet undervisningsforslag og bud på formativ evaluering til brug for læreren. Vi diskuterer afslutningsvist grundlaget for udformningen af disse forslag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSammenlignende Fagdidaktik
Vol/bind2023
Nummer7
Sider (fra-til)77-112
Antal sider36
DOI
StatusUdgivet - jun. 2023

    Forskningsområder

  • Dansk didaktik, skrivedidaktik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 328301313