Projekter pr. år
Abstract
Næsten alle eleverne savnede vennerne, skolen og fritiden, og knap en femtedel følte sig ensomme. Dels blev den fysiske kontakt med vennerne stærkt reduceret, dels var mange af eleverne usikre på deres egen læring, hvilket kan hænge sammen med, at de arbejdede alene og ikke havde samme grad af kontakt til lærerne som normalt. Samtidig udtrykte også en del af forældrene bekymring for deres børns læring og personlige udvikling og for deres helbred og mentale trivsel.
Herudover kan der identificeres en sammenhæng mellem elevernes vurdering af deres mentale sundhed og graden af kontakt med lærere og kammerater samt forældrenes vurdering af hverdagen. Der er ligeledes en sammenhæng mellem børns ensomhedsfølelse og forældrenes grad af bekymring; de børn, der føler sig mest ensomme, er også de børn, som har de mest bekymrede forældre.
Endelig spiller både alder, køn og socioøkonomisk baggrund ind: Således vurderer elever, hvis forældre har lav socioøkonomisk status, i undersøgelsen deres egen mentale sundhed lavere end øvrige elever.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Vol/bind | 5 |
Nummer | 7 |
Sider (fra-til) | 40-65 |
Antal sider | 26 |
ISSN | 2445-6810 |
DOI | |
Status | Udgivet - okt. 2020 |
Emneord
- Nødundervisning
- Corona-krise
- Elever
- Trivsel
- Mental sundhed
- Fordlærebekymringer
Projekter
- 2 Afsluttet
-
Coronatrivsel under skolenedlukninger i Århus Kommune - elever og forældre i 4.-9. klasse
Qvortrup, L. (Projektleder), Højgaard Christensen, J. (PI) & Wistoft, K. (PI)
23/02/2021 → 30/04/2021
Projekter: Projekt › Forskning
-
Nødundervisning under corona-krisen. Et elev- og forældreperspektiv
Wistoft, K. (PI), Qvortrup, L. (Projektleder), Højgaard Christensen, J. (PI) & Qvortrup, A. (Samarbejdspartner)
23/03/2020 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Forskning
Publikation
-
DPU forskere med fem gode råd mod mistrivsel
Wistoft, K. & Qvortrup, L., apr. 2023, I: Skolemonitor.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Kommentar/debat/letter to the editor › Formidling
Åben adgang -
Inclusion and exclusion during COVID 19 school closures
Qvortrup, L. & Wistoft, K., 12 jul. 2023, (Afsendt) I: International Journal of Inclusive Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Trivsel og mistrivsel blandt børn og unge – hvad ved vi, og hvad gør vi?
Wistoft, K. & Qvortrup, L., 25 apr. 2023, I: Skolemonitor.Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Bidrag til avis - Kommentar/debat
Aktiviteter
-
Sundhedspædagogisk trivselsfremme
Wistoft, K. (Foredragsholder)
27 mar. 2023Aktivitet: Præsentationer, medlemskaber, ejerskab og andre aktiviteter › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Trivsel og mistrivsel blandt børn og unge. Hvad ved vi, og hvad kan vi gøre?
Wistoft, K. (Arrangør), Qvortrup, L. (Arrangør) & Holm, C. (Arrangør)
27 mar. 2023Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Fil -
Fokusering af indsatsen for at fremme den mentale sundhed og forebygge, at mistrivsel blandt børn og unge.
Wistoft, K. (Deltager)
12 sep. 2022Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typer › Deltagelse i eller organisering af workshop, seminar eller kursus
Presse/Medier
-
Bag den stejle stigning i psykiatriske diagnoser blandt børn og unge kan gemme sig en god nyhed
Wistoft, K.
23/03/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
-
Skoleeleverne skal på ”forlænget juleferie”. Men for udsatte børn og unge er det langt fra en fest
Wistoft, K.
09/12/2021
1 Mediebidrag
Presse/medie