Elever der havde det særligt svært med nødundervisningen under coronakrisen

Karen Wistoft, Lars Qvortrup, Jacob Højgaard Christensen, Ane Qvortrup

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om elevers og forældres erfaringer fra nødundervisningen under coronakrisen med fokus på den gruppe skoleelever, som havde det særligt svært. Artiklen ser på, hvordan eleverne klarede hjemmeskolearbejdet og også på elevernes trivsel og mentale sundhed og på betydningen af aldersfordeling i forhold til, hvordan eleverne har klaret sig. Artiklen bygger på en undersøgelse, som forfatterne lavede, mens skolerne var lukket i Danmark. Artiklen viser, at der var klare aldersforskelle hvad angik undervisning og læring. At en femtedel af eleverne havde det særligt svært. Og at situationen med hjemmeskole også udfordrede elevernes mentale sundhed og trivsel.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPaideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Nummer20
Sider (fra-til)22-28
ISSN1904-9633
StatusUdgivet - nov. 2020

Emneord

  • Elever
  • Corona-krise
  • Nødundervisning
  • Mental sundhed
  • Trivsel
  • Læring
  • Grundskole

Citationsformater