Effekter af en indsats over for udsatte børn: hvorfor, hvordan?

    Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

    187 Downloads (Pure)

    Abstract

    Hvem er de udsatte børn? Hvad har de brug for? Hvordan kan vi som samfund fremme alle børns

    livschancer? Internationale studier viser, at en tidlig indsats i daginstitutioner nytter. Det vil sige gør en

    positiv forskel for udsatte børn, hvis der satses systematisk og målrettet på børns læring og sociale

    udvikling også med økonomisk samfundseffekt(Esbing Andersen, 2005, Heckmann, 2008). Nordisk

    forskning har ikke haft samme tradition for at belyse effekter af interventioner (Dansk Clearinghouse for

    Uddannelsesforskning, 2007, 2008). Den nordiske forskning har derimod bidraget til at se på, at der også

    kan være risikofaktorer forbundet med daginstitutioners indsatser i forhold udsatte børn. Et dansk studie

    fra 2005 viste bl.a., at der "tales meget om kompetenceudvikling, men handles mere i forhold til børns

    fejl og mangler" (Jensen, 2005 if Jensen, 2007b). Et andet dansk studie påviste en række

    eksklusionsmekanismer, der er på færde gennem institutionernes pædagogiske hverdag, som kan

    forstyrre daginstitutioners arbejde med at gøre en 'positiv forskel' (Palludan if. Jensen, 2007 a). Samlet

    set giver forskningen anledning til at antage, at daginstitutioner kan gøre en positiv forskel ved at satse

    på ideen i det dobbelte perspektiv, at børns læring og social-emotionelle udvikling (trivsel) går hånd i

    hånd med inklusion og dermed et overordnet inkluderende menneskesyn. Dette perspektiv prøves i et

    dansk studie: "Handlekompetence i pædagogisk arbejde med udsatte børn"(HPA-projektet), som

    gennemføres ved DPU 2006-09. Effekter belyses ved at spørge om børns læring og kompetenceudvikling

    fremmes i takt med etablering af en pædagogik, der modarbejder et 'fejl og mangel' - syn og sætter

    fokus på handlekompetence og social inklusion. Det undersøges endvidere hvordan implementering af

    konceptet påvirker effekt.

    "Familie- og basisplads projektet" der gennemføres i Københavns Kommune (2007-09), placerer sig i et

    tilsvarende dobbelt perspektiv, idet målet er at fremme børns trivsel og læring gennem en pædagogik

    der sigter imod inklusion. Endvidere er målet at fremme forældresamarbejdet. Studiet af effekt bidrager

    til at undersøge om projektet 'virker' samt undersøge spørgsmålene 'hvad virker for hvem'? og 'hvad

    påvirker'? I oplægget skitseres effektstudiets metode, dataindsamling, faser og udvalgte tendenser. Den

    samlede ide om at evaluere effekter på indikatorer på børns kompetencer(virker det?) kombineret med

    analyse af faktorer (hvad påvirker?), knytter sig til antagelsen, at ét er intervention, noget andet er

    implementering. I samspillet imellem de to komponenter, vil vi søge efter effekt. Metoden er inspireret af

    HPA-projektets effektstudie, hvilket gør det muligt at sammenholde kompetencer hos børn fra "Familieog

    basispladsprojektet" med et repræsentativt udvalg af andre danske førskolebørn (N=ca. 2700).

    Afslutningsvis drøftes foreløbige tendenser og perspektiver.

    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2008
    StatusUdgivet - 2008
    BegivenhedMå jeg være med? Københavns Kommune om projektet "Familie- og basispladser" - København, Danmark
    Varighed: 19 nov. 200819 nov. 2008

    Konference

    KonferenceMå jeg være med? Københavns Kommune om projektet "Familie- og basispladser"
    Land/OmrådeDanmark
    ByKøbenhavn
    Periode19/11/200819/11/2008

    Citationsformater