Abstract
Hvem er de udsatte børn? Hvad har de brug for? Hvordan kan vi som samfund fremme alle børns
livschancer? Internationale studier viser, at en tidlig indsats i daginstitutioner nytter. Det vil sige gør en
positiv forskel for udsatte børn, hvis der satses systematisk og målrettet på børns læring og sociale
udvikling også med økonomisk samfundseffekt(Esbing Andersen, 2005, Heckmann, 2008). Nordisk
forskning har ikke haft samme tradition for at belyse effekter af interventioner (Dansk Clearinghouse for
Uddannelsesforskning, 2007, 2008). Den nordiske forskning har derimod bidraget til at se på, at der også
kan være risikofaktorer forbundet med daginstitutioners indsatser i forhold udsatte børn. Et dansk studie
fra 2005 viste bl.a., at der "tales meget om kompetenceudvikling, men handles mere i forhold til børns
fejl og mangler" (Jensen, 2005 if Jensen, 2007b). Et andet dansk studie påviste en række
eksklusionsmekanismer, der er på færde gennem institutionernes pædagogiske hverdag, som kan
forstyrre daginstitutioners arbejde med at gøre en 'positiv forskel' (Palludan if. Jensen, 2007 a). Samlet
set giver forskningen anledning til at antage, at daginstitutioner kan gøre en positiv forskel ved at satse
på ideen i det dobbelte perspektiv, at børns læring og social-emotionelle udvikling (trivsel) går hånd i
hånd med inklusion og dermed et overordnet inkluderende menneskesyn. Dette perspektiv prøves i et
dansk studie: "Handlekompetence i pædagogisk arbejde med udsatte børn"(HPA-projektet), som
gennemføres ved DPU 2006-09. Effekter belyses ved at spørge om børns læring og kompetenceudvikling
fremmes i takt med etablering af en pædagogik, der modarbejder et 'fejl og mangel' - syn og sætter
fokus på handlekompetence og social inklusion. Det undersøges endvidere hvordan implementering af
konceptet påvirker effekt.
"Familie- og basisplads projektet" der gennemføres i Københavns Kommune (2007-09), placerer sig i et
tilsvarende dobbelt perspektiv, idet målet er at fremme børns trivsel og læring gennem en pædagogik
der sigter imod inklusion. Endvidere er målet at fremme forældresamarbejdet. Studiet af effekt bidrager
til at undersøge om projektet 'virker' samt undersøge spørgsmålene 'hvad virker for hvem'? og 'hvad
påvirker'? I oplægget skitseres effektstudiets metode, dataindsamling, faser og udvalgte tendenser. Den
samlede ide om at evaluere effekter på indikatorer på børns kompetencer(virker det?) kombineret med
analyse af faktorer (hvad påvirker?), knytter sig til antagelsen, at ét er intervention, noget andet er
implementering. I samspillet imellem de to komponenter, vil vi søge efter effekt. Metoden er inspireret af
HPA-projektets effektstudie, hvilket gør det muligt at sammenholde kompetencer hos børn fra "Familieog
basispladsprojektet" med et repræsentativt udvalg af andre danske førskolebørn (N=ca. 2700).
Afslutningsvis drøftes foreløbige tendenser og perspektiver.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2008 |
Status | Udgivet - 2008 |
Begivenhed | Må jeg være med? Københavns Kommune om projektet "Familie- og basispladser" - København, Danmark Varighed: 19 nov. 2008 → 19 nov. 2008 |
Konference
Konference | Må jeg være med? Københavns Kommune om projektet "Familie- og basispladser" |
---|---|
Land/Område | Danmark |
By | København |
Periode | 19/11/2008 → 19/11/2008 |